Far til fire på japansk
Udgivet 3. feb 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Det siger noget om danskernes behov for ro, orden og forkærlighed for idylliske parcelhuskvarterer, at man så succesfuldt har kunnet genoplive den aldrende “Far til fire”- filmserie, der ellers allerede strakte tålmodigheden til det yderste med sine endeløse fortsættelser af tiltagende faldende kvalitet.
Centrum for historien er atter den sære skikkelse, der også på kontoret hedder “Far”, og som engang var en komisk figur, når han uden evner forsøgte sig med moderrollen, men som nu mere er en spøjs anakronisme, eftersom enlige fædre nu om stunder er hverdagskost. Det samme gør sig i endnu højere grad gældende for Onkel Anders-rollen, der allerede var særling i Peter Malbergs skikkelse, men som i Jess Ingerslevs fortolkning i tiltagende grad ligner en galning, der er undsluppet fra et nærliggende sindssygehospital.
Som sædvanligt er intet problem dog så stort i denne kitschede virkelighed, at det ikke kan løses med lidt højt humør og en munter sang. Løjerne fortsætter i sædvanlig dur, om end historien denne gang er næsten fuldstændig fokuseret på Per og Far, og resten af familien er reduceret til yndigt Colgate-blikfang. Humoren er om muligt endnu mere forudsigelig end sidst og består mest i, at Far gentagende gange får lagkager i hovedet, og at den japanske nabo pga. en misforståelse tror, at “røvhul” er en måde at sige goddag på. Det føles lidt som at være den eneste ædru til en fest, hvor alle griner højlydt over den samme vittighed, uanset hvor mange gange den bliver gentaget.
At “Far til fire på japansk” er lidt af en prøvelse at overvære set med voksenøjne er måske ikke så overraskende, men selve det fortællermæssige håndværk svigter også i denne omgang, hvor historien i perioder bliver en underligt diffus og ufokuseret størrelse. Hvad skal vi f.eks. med oplysningen om, at Ole har musikalske ambitioner, eller at Søs og Peter her kærlighedskvaler, når filmen alligevel ikke vil bruge de historier til noget? Samtidig kapper filmen for alvor sidste livline til virkeligheden og ender i stedet med sine elektroniske dimser og overnaturlige karatehop snarere som et slags bizart søvndyssende rædselskabinet. En ting kan man dog konstatere: Den første serie “Far til fire”-film faldt hastig i kvalitet for hver film, der blev skabt, og det er da næsten betryggende at opdage, at alt også her er fuldstændig ved det gamle.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet