Florida Project, The
Udgivet 28. feb 2018 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Der er fyldt med kontraster. Disney World ligger lidt længere ned ad vejen i et solbeskinnet Florida, hvor turisterne køber falske mærke-parfumer af white trash-alenemor Halley og datteren Moonee med det store ordforråd. Hun er ikke gammel, men kan allerede sige bitch, fuck og taber. “The Florida Project” er Disneyland vendt på vrangen. Det er sådan, at Sean Baker laver film.
Det er beboerne på Magic Castle Inn også. Og på trods af navnet er der ikke tale om et luksushotel inde i Disney World, men derimod et motel ved den store vej, som kører forbi Disney Gifts Outlet. Willem Dafoe spiller en slags tough love-faderskikkelse for motellets mange udsatte og udstødte sjæle, der lejer et værelse med bad til 35 dollars pr. nat. Han er bestyreren, som passer på den skrig-lilla bygning, men lige så meget passer han ægte kærligt på Halley og Moonee og alle de andre i dette virkelighedens Magic Castle. En pædofil følges væk fra området, inden et par fordrukne bryster dækkes til ved den fælles pool.
De må i stedet tigge til en is i udkanten af Disney-lykken og den sociale afgrund i et trashet stykke americana a la Andrea Arnolds “American Honey”, hvor de smukke tabere også kaldte bitch i stedet for baby. Du bliver din opvækst, og selv om Willem Dafoe har brugt 20.000 dollars på at nymale sit Magic Castle lilla med gule detaljer, så ændrer det ikke på, at her bor fordrukne krigsveteraner og enlige forældre uden job, som Moonee fortæller den nye pige, Jancey, der er flyttet ind som nabo i Futureland med bedstemor, imens mor er stukket af med en mand.
Men selv om der ikke er meget fremtid i Futureland eller Magic Castle, så har Sean Baker ikke medlidende ondt af sine udstødte. Han holder i stedet af og med Moonee og de andre børn, der bor i skyggen og udkanten af den amerikanske drøm. Drømmen om Disney World.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet