Første dag i resten af dit liv
Udgivet 19. nov 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Identifikation er blevet et nøglebegreb inden for filmens verden. Kan vi identificere os med filmens hovedperson? Den relativt ukendte – noget denne film meget vel kan ændre på – instruktør Rémi Bezancon har med sin kun anden spillefilm gjort muligheden for identifikation markant lettere for sit publikum. I historien om den franske familie Duval får alle i flokken undervejs således lov til at agere såvel hovedperson som bikarakterer, hvilket resulterer i en dynamisk og mangefacetteret filmoplevelse.
Flere film og filmskabere kan efterlade en med fornemmelsen af, at de ligeså godt kunne have skrevet en bog eller opført et teaterstykke. De udnytter slet og ret ikke filmmediets særegne udfoldelsesmuligheder, men stiller sig tilfredse med at fortælle en god, men ikke udpræget filmvisuel historie. Det er ikke tilfældet med denne visuelt blændende franske delikatesse. Her fortælles der i den grad i billeder, hvor der konstant og komplekst leges med brugen af dybdefokus, vinkler og indramning, der sammen med et mere end velvalgt og dejligt opmærksomhedskrævende lydspor viser, hvad det er filmmediet kan, når det er allerbedst.
Men til trods for den komplekse struktur så taber Bezancon aldrig de mange bolde på jorden, men jonglerer øjensynligt let og uden tvivl elegant med de fem livsforløb. Her skal særligt fremhæves historien om lillesøsteren, der i skikkelse af Déborah Francois – som fik sin debut og sit gennembrud i Dardenne-brødrenes palmevinder “Barnet” – giver et lattermildt og melankolsk henrivende portræt af den frustrerende og identitetssøgende teenagealder. Francois giver os små perler, som da hun med munden fuld af kærestens elskovssaft for første gang møder svigerforældrene – uvurderligt morsomt, dog ikke for den stakkels pige. Det stopper imidlertid ikke ved teenageportrættet. Filmens ambitiøse styrke ligger i, at vi oplever, hvordan familiens øvrige medlemmer bliver påvirket. Moderens følelse af svigt, da hun indser, at hendes datter har gennemlevet en abort alene opleves enormt stærk – vi er ikke bare én flue på én væg, men en flue på de mange historier og synspunkters vægge.
Krøniken om familien Duval er en filmvisuelt intelligent tur i tidsmaskinen, der viser, at klip og kameraarbejde nu engang er vigtigere for en film end indhold og skuespil. Det skorter imidlertid ikke på såvel nydeligt skuespil som indhold, hvilket gør “Første dag i resten af dit liv” til en identifikationsstærk film, der giver et sjældent set nuanceret og livsbekræftende portræt af familien, som den gruppe af mennesker vi ikke selv har valgt, men som vi så dårligt kan leve uden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet