Fortiden foran os
Udgivet 9. aug 2017 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Escortpigen Alice er trist. Det kan jeg se på hendes store, brune øjne. Men hvorfor er hun trist? Og hvorfor er hun escortpige? De psykologiske bevæggrunde er sværere at få øje på i “Fortiden foran os”, som belgiske Nathalie Teirlincks spillefilmdebut hedder. De gemmer sig bag en masse lækkertrist poseren, der gør den ellers alvorligt triste fortælling svær at engagere sig i.
Mystikken breder sig yderligere, da hendes tidligere svoger pludselig dukker op. Han fortæller, at hendes eksmand er død. Det viser sig, at Alice har en søn. Svogeren efterlader på udspekuleret vis den lille dreng hos Alice, der nu tvinges til at se sin fortid i øjnene. Det kunne have været her, at mening og motiver kiggede frem fra mystikkens tåger. Men ak. Tågen tykner bag de store, brune øjne. Hvorfor forlod Alice sin familie? Og hvad med sønnen? Det ene øjeblik leger hun mor. Lærer ham at cykle. Farver hans hår blond, ligesom hendes. Men så efterlader hun ham alene i lejlighedens nattemørke, mens hun tager på escortvisit. Når hun da ikke ligefrem tager ham med. Eller efterlader ham hos hendes stort set fremmede elsker, der tror, drengen er hendes nevø.
Evelyne Brochu havde fortjent en bedre film. Men i det mindste ligner “Fortiden foran os” undertiden en bedre film. Og lyder som en. For det er lækkertrist, når den ensomme escort glider gennem Bruxelles’ storbynat. Mens PJ Harveys producer, John Parish, akkompagnerer med en mildt melankolsk lydside. Det er nogle fine øjeblikke, der havde stået endnu stærkere i en bedre film. De vækkede min undren. Men jeg kom desværre aldrig videre end det.
Jeg kan ikke elske “Fremtiden foran os” for dens brune øjnes skyld. Heller ikke Alice. Hvis det triste blik overhovedet grunder i noget, så skinner det aldrig igennem. Det bliver ved de brune øjnes smagfuldt melankolske, let erotiske overflade. Og det er for lidt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet