Fortidens skygge
Udgivet 15. mar 2012 | Af: Benway | Set i biografen
En lidt uventet bivirkning af “Klovn”s enorme succes på det store lærred lader til at have spredt sig ud over de danske biografer, og nu virker det snart som om, at samtlige tv-serier skal have en spillefilms-tilføjelse.
Filmen følger tv-seriens gruppe af politifolk og efterforskere, der får en alvorlig sag på halsen, da en bindegal Irak-krigsveteran går bananas. Han udlever sine bizarre forestillinger ved at myrde en endeløs række mere eller mindre tilfældige personer og efterlade dem på samme måde som i sine fantasier og detaljerede tegninger. Det bliver hurtigt tydeligt, hvem han er, da det viser sig, at holdets psykiater, Thomas Schäffer, tidligere har behandlet ham og måske endda bærer noget af ansvaret for, at han ikke har fået ordentlig behandling.
Rent æstetisk ligger filmen ligeledes i slipstrømmen fra tv-serierne, hvilket vil sige med et temmeligt anonymt og uinspireret udseende og med en overvægt af nærbilleder, der er velegnet til den lille tv-skærm derhjemme, men som fremstår ekstremt kedelige på lærredet. Tankerne flyder hurtigt mod de to “Mænd der hader kvinder”-fortsættelser, som lige så led under en sløv og flad fremtoning.
I det hele taget virker filmen mest af alt som et meget langt tv-afsnit, men man skal vist være en exceptionel stor fan af serien for, at det kan betale sig at smutte i biografen og se den. Til gengæld er der en vis ufrivillig komik at finde i de mange selvmodsigelser og utroværdige detaljer, der gennemsyrer filmen, og i hvor dilettantiske dens efterforskere fremstår. Mest bizart er utvivlsomt et spor i form af en tegning, som tydeligt forestiller en metrostation, men alligevel tager det psykiateren mange timer at gennemskue, at hvis man vender tegningen på hovedet så bliver et W til et M som i metro. Hvis vi virkelig har efterforskere som disse på vor side, kan panikken roligt begynde.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet