Frantz
Udgivet 29. mar 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
En sort/hvid fransk film om efterveerne af den første verdenskrig lyder måske som en tung sag. Sådan noget man hiver frem, hvis man skal skamride klichéen om københavnske Politiken/Louisiana/torsdagskoncert-abonnenter. Det ville imidlertid være synd at parkere “Frantz” i hjørnet med frankofilt snobberi, for François Ozon fortæller en grundlæggende medrivende historie enkelt og effektivt. Ulykkelig kærlighed er ikke ligefrem en ny tematik, men mødet mellem en tysk krigsenke og en fransk soldat er rullet ind i så mange små løgne og fortielser, at der er rig mulighed for at blive både overrasket og bevæget undervejs.
Pierre Niney som Adrien er temmelig vattet og trippende, men der er noget uudgrundeligt i ham, som gør Annas fascination forståelig. Adriens fortællinger om venskabet med hendes døde Frantz er til at begynde med en slags terapi, men man begynder hurtigt at ane nogle huller. Flashbacks til ungkarlelivet i Paris er holdt i farver som en levende kontrast til nuets sort/hvid, men viser sig også at være idealiseret skønmaleri af virkeligheden. Det er så rosenrødt skildret, at man mistænker Adrien for at VILLE afsløres i en løgn og vise sit sande jeg for Anna, som når han symbolsk fortæller om sit og Frantz’ yndlingsmaleri; Manets “Selvmordet”. Jaja, ok, lidt fransk kunsthistorie får man da med.
Da Anna tager til Frankrig for at opsøge den skamfulde Adrien, får vi da også lige Marseillaisen i en barok omvending af scenen fra “Casablanca”. Her er det ikke et råb om frihed, der brager ud af højtalerne, snarere stupid automatpatriotisme, hvor armen man skal løfte tilfældigvis er sprængt af og ligger et sted i Belgien. Der er en skarp kontrast mellem den glorificerede soldaterdød og de reelle konsekvenser, som de efterladte skal leve med. Derfor er Ozons titel velvalgt. Frantz spøger over Adrien og Anna, men bliver også et billede på hele krigens absurditet. Det er lettere at elske mindet om en død end at elske en levende.
François Ozon holder sig til det intime og fokuserer på forholdet mellem Adrien og Anna. Det er en anden måde at skildre krig på end mudrede skyttegrave og soldaterkammerater, men lige så knusende tragisk. På trods af de stiliserede sort/hvide billeder og et gennemgående ‘fint’ udtryk virker konflikten i “Frantz” pågående og reel. Verden presser sig ind på de her mennesker og holder dem fast. Det formår Ozon at gøre universelt vedkommende – uanset om man er tysk historiker, læser fransk på aftenskole eller bare godt kan lide en god historie.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet