Frygtens pris (Sorcerer)
Udgivet 22. apr 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Lastbiler på tur igennem ufremkommelig jungle med let antændeligt dynamit ombord. Et film-pitch, der er til at forstå. Da den simple, sprængfarlige historie blev til den franske film “Frygtens pris” i 1953, var den da også et sikkert hit. Den lille suspense-bombe af en film var effektivt skruet sammen af Henri-Georges Clouzot – en art fransk fætter til Alfred Hitchcock. 24 år senere genindspillede manden med hang til eksorcisme og franske forbindelser – William Friedkin – den lille dynamitstangsfilm til en fyrværkeribombe i bedste New Hollywood-style. Den er nu månedens film i Cinemateket i en nyrestaureret udgave.
Men først skal vi altså lige igennem en times introduktion af vores fire sammenbidte med intet at tabe. Fire på flugt. En fra en oprørsterroristisk bombesprængning, den anden har lavet finanssvindel, den tredje skyder folk for penge og den fjerde er en mislykket røver. Forskellige skæbner fra forskellige lande er nu landet i et sydamerikansk diktatorhul, hvor de holder hovedet lavt, indtil de får chancen for at komme væk, komme videre. Og selvom blodet flyder meget og syntetisk rødt, som det gjorde i 70’erne, så er denne lange intro det, den er: En intro, der er for lang. Filmen begynder reelt først, da kombinationen brændende olie, som skal slukkes med dynamit, lastbiltur igennem Tarzan-jungle og fire vovehalse uden noget at tabe sættes sammen. Deres fortid føles ligegyldig, det er deres nu, der er på spil – det er her, filmen har noget på spil.
Særligt forceringen af en hængebro, der får situationen på Krim til at virke stabil i sammenligning, er af den slags, som får salget af negle til at stige. Uvejret raser, broen knager og dynamitten truer, imens den uelegant store lastbil forsøger at liste sig over en bropind ad gangen. En gang til? ”Nej!” tænker man, men mener faktisk: Ja, ja, en tur til! Og det får man så en bropind ad gangen, da lastbil nr. 2 skal over broen. Det er her i den helt simple suspense, at “Frygtens pris” betaler sig.
William Friedkin har selv udtalt, at “Frygtens pris” – eller “Sorcerer”, som den hedder originalt – er hans egen yndling. Jeg forstår til dels hvorfor. Som Friedkins film set som et hele er den langt fra jævnt perfekt, men derimod larmende brutal, overdrevent potent og helt sin egen. Måske ikke voldsomt god, men uden tvivl voldsom og ganske god. Bum!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet