Gainsbourg – Manden, musikken og myten
Udgivet 30. apr 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Tegneseriefilmatiseringer er blevet tiltagende populære, men det er alligevel nok de færreste, der vil være klar over, at de faktisk ser en af slagsen, hvis de indløser billet til “Gainsbourg – Manden, musikken og myten”.
Gainsbourg er da også en fascinerende karakter, hvor rygterne og sandheden blandes sammen. Som John Ford ville have sagt det: ”Når legenden bliver fakta… så tryk legenden,”, og det er også, hvad Joann Sfar har valgt i filmen. Snarere end sædvanlig biopic, hvor vi følger en relativt troværdig beskrivelse af den unge Gainbourgs liv, vælger Sfar fra starten at bryde med al realisme, og vi præsenteres i stedet for et surrealistisk fantasiunivers, hvori Gainsbourg bliver ledsaget af en kæmpemæssig karikeret papmache-agtig figur, der repræsenterer hans skyggesider.
Filmen gør dog ikke meget for at holde seeren i hånden, og det vil utvivlsomt være en fordel at læse Gainsburgs wikipedia-opslag, inden man ser filmen, der til tider er temmelig indforstået. Man får ikke forklaret omstændighederne bag Gainsbourgs version af Marseillaisen, og man skal selv gætte sig til, at den nuttede englænder, som Gainsbourg omsidder kaster kærligheden på, faktisk er Jane Birkin. Deres datter, skuespilleren Charlotte, så vi for øvrigt for nyligt som hovedrolleindehaver i Lars von Triers “Antichrist”.
“Gainsbourg – Manden, musikken og myten” støttes ikke mindst af Eric Elmosnino i hovedrollen, der ikke alene har en slående lighed med ikonet, men som også leverer en stor del humor til fortællingen. Det er spændende at overvære en film, der i stedet for at vække vores medfølelse ved at vise berømthederne som de skrøbelige personligheder, som de fleste utvivlsomt er, i stedet forsøger at fastholde myten via en sprælsk genfortælling af de historier, der er lige en anelse for gode til at være sande. Gainsbourg døde i 1991, men nåede kort inden at komme i medierne, da han tydeligt påvirket midt i et tv-program fortalte en chokeret Whitney Houston, at han ”gerne ville kneppe hende.”. Det var selvsagt ikke pænt gjort, men det var ikke desto mindre temmelig underholdende. Det sidste gælder også for filmen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet