Gensyn med Brideshead
Udgivet 26. sep 2008 | Af: filmz-Flaming Homer | Set i biografen
Den første filmatisering af Evelyn Waughs roman “Gensyn med Brideshead”, om en britisk overklasse i opløsning, har en del at leve op til for dem, som stadig husker den britiske tv-serie tilbage fra 1980’erne. Men “Gensyn med Brideshead” er visuelt betagende og fint bygget op omkring temaerne religion og en social stræben opefter. Dog bliver der skåret et par tematiske kanter for at passe det hele ind i det filmiske format, hvilket svækker filmens slagkraft.
Morskaben får en abrupt slutning, da Sebastians strengt katolske mor, Lady Marchmain, dukker op, og Charles bliver vidne til, hvor dybe og ødelæggende spor hendes katolske opdragelse med fokus på synd og anger har sat i familiens børn. Både Julia og navnlig Sebastian med sin problematiske livsstil lever et liv plaget af konstant samvittighedsnag. Forblændet af drømmen om Brideshead og det engelske aristokrati lader Charles sig alligevel trække ind i familiens intriger og bliver en central del af dem. Da Sebastian indser, at Charles er faldet for Julia, og at Julia gengælder følelserne, drukner han sine sorger i alkohol, mens den ateistiske Charles må kæmpe med den religiøst fanatiske matriark og Julias konstante samvittighedskvaler.
Filmens smukke billedside bringer tankerne tilbage til Merchant Ivory-film som “Resten af dagen” og “Howards End”, og med specielt billederne af Brideshead i tankerne forstår vi da også med al tydelighed Charles’ længsel efter det smukke landsted. Filmens tekniske leg med billederne virker dog en anelse emsig med en solid brug af ekspressive vinkler, smukt belyste scener og smarte små fokusskift, som understreger filmens tematik med en overordentlig fed streg. Og denne nonchalante fortællestil ledsaget af en indimellem forsimplet tematik resulterer i en selvtilfreds og lettere doven eftersmag, som ikke klæder filmen.
Filmatiseringer er aldrig nemme, men med “Gensyn med Brideshead” har instruktøren Julian Jarrold alligevel formået at skabe en fascinerende fortælling, der på interessant vis berører aspekter i en periode i Storbritanniens historie, hvor landet gennemgik fundamentale forandringer. Der males med den store visuelle pensel, og det tager sig godt ud, selvom enkelte interessante nuancer går tabt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet