Girl with the Dragon Tattoo, The

InstruktionDavid Fincher

MedvirkendeDaniel Craig, Rooney Mara, Christopher Plummer, Stellan Skarsgård, Steven Berkoff, Robin Wright, Yorick van Wageningen, Joely Richardson, Geraldine James, Goran Visnjic, Donald Sumpter, Ulf Friberg, Bengt C.W. Carlsson, Tony Way, Per Myrberg

Længde158 min

GenreDrama, Thriller

IMDbVis på IMDb

I biografen21/12/2011


Anmeldelse

Girl with the Dragon Tattoo, The

4 6
Den amerikanske svensker

Man kan bare ikke holde en god kvinde nede. Efter tre succesromaner og tre filmatiseringer er Lisbeth Salander fortsat ikke færdig med at husere, og med denne amerikanske filmatisering af den første bog har titlen oven i købet opgraderet hende til at være fortællingens hovedperson.

Det giver på mange måder også god mening, for selvom Mikael Blomkvist som udgangspunkt er omdrejningspunktet for fortællingen “Mænd der hader kvinder”, så er der ingen tvivl om, at det er hendes figur, der løber med langt det meste af opmærksomheden.

Romanen er naturligvis allerede blevet filmatiseret særdeles kompetent af danske Niels Arden Oplev, men da amerikanerne jo som bekendt er omtrent så begejstrede for undertekster, som en muslim er for en skinkesandwich, så har bogens succes nu også været årsag til, at den har fået en engelsksproget udgave. Bag denne version står selveste David Fincher, der med sine tidligere film om alverdens elendighed i værker som “Se7en” og “Fight Club” ligner den mest oplagte mand til at bringe denne smudsige fortælling videre, og det er da også med en vis lettelse, at man erfarer, at historiens indhold bestemt ikke er blevet mindre fælt i denne genindspilning.

Til trods for Finchers tilstedeværelse viser ændringerne fra den oprindelige udgave sig dog at være overraskende få, og faktisk er den største forandring – og måske i virkeligheden den mest positive – den blændende titelsekvens, hvori filmens figurer smelter væk i snasket olie til tonerne af Led Zeppelins “The Immigrant Song”, der her tages under kras behandling af Nine Inch Nails’ Trent Reznor. Han står også for atmosfærefyldt musik til filmen, men selvom Reznor bestemt har skabt nogle besnærende toner, så virker musikken dog til tider mere distraherende end gavnlig.

Noomi Rapace gjorde som bekendt rollen som Lisbeth Salander ikonisk, og selvom der efter sigende har været mange kendte hoveder, der har ansøgt om rollen, så har Fincher fornuftigt givet den til Rooney Mara, hvis forholdsvis ukendte træk bringer troværdighed til rollen. Sammenlignet med Rapace fremstår hun betydeligt mindre selvsikker og mere skrøbelig, men samtidigt bliver hun også en figur, man føler mere med og for. Daniel Craig har her overtaget rollen som den hårdtprøvede journalist, men selvom han gør det fornuftigt, så er hans medtagede Bond-coolnes et minus for filmen. Man var betydeligt mere bekymret for Michael Nyqvist, som i modsætning til Craig lignede en, det godt kunne ende galt for. Filmens mest bizarre træk er dog beslutningen om at lade ca. halvdelen af skuespillerne spille deres roller med svensk accent, hvilket måske giver en form for mening i amerikanske ører, men som lyder temmelig tåbeligt i nogle danske af slagsen. Tankerne bliver hurtigt ledt mod de klassiske Hollywood-nazister, der frådende spørger ”Where is ze mikrofilm?”.

Hvad der til gengæld dårligt lader sig skjule er, at selvom Oplev gjorde det glimrende, så har Fincher et helt andet arsenal at gøre godt med. Visuelt er filmen ganske enkelt en nydelse at betragte, og man bliver hurtigt fortryllet af synet af den nyfaldne sne og det mytiske landskab. Til gengæld klunter filmen noget gennem sidste akt, hvor den bruger for lang tid på uinteressante plotelementer, som forgængeren fornuftigt spolede hurtigt hen over. Alt i alt er dette dog en særdeles kompetent version, der forhåbentligt klarer sig så godt, at der bliver taget initiativ til at genindspille de to skuffende fortsættelser, der druknede i kedelig tv-æstetik og skrabede produktionsvilkår. Det er trods alt først og fremmest dem, der gevaldigt har brug for nye udgaver.


Kort om filmen

Journalisten Mikael Blomkvist ansættes af den velhavende industrimagnat Henrik Vanger til at opklare, hvad der skete – eller hvem af hans familie, der myrdede hans yndlingsniece, Harriet – på en smuk sommerdag 40 år tidligere. Undervejs bringer skæbnen ham sammen med den anarkistiske computerhacker Lisbeth Salander, som hader mænd, der mishandler kvinder. Lidt efter lidt arbejder de sig frem til nye spor i sagen og begynder næsten umærkeligt at få tillid til hinanden, men da det efterhånden går det op for dem, at der har været adskillige andre brutale dødsfald, når de til en uhyggelig erkendelse af, at deres søgen i familien Vangers skrækindjagende fortid meget let kan komme til at koste dem begge livet…