Girlhood
Udgivet 2. dec 2014 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
“Girlhood” har luret, at det stadig giver en chokeffekt at vise piger som voldelige og brutale væsner. Om det så er tilfældets eller den smarte markedsførings skyld, at titlen associerer til Richard Linklaters “Boyhood” vides ikke, men “Bande de filles” er, som den hedder originalt, i hvert fald et fransk bitch slap sammenlignet med amerikanerens følsomme drengeverden. Det er håndholdt kamera, tung rapmusik og en uhørt høj frekvens af ret fantastiske teenage-skænderier. Magt- og slåskampe og røve i stjålne kjoler rystes til en livlig, sursød slavevodkapunch.
Tillokningen underbygges også visuelt. Lady er tæt på, mens man kun hører den lærer, der fortæller Marieme, at hun ikke kan komme på gymnasiet. Det forstærker miljøskildringen, at der nærmest ikke optræder et menneske over de 20. Et godt træk, der fint holder fokus på et parallelsamfund af teenagere, hvis hårde overflade gemmer på et blødt, kogende indre. Der er ikke nogen rigtige autoriteter at rette sin vrede imod, ingen nederen voksne, der dikterer sengetid midt i Paradise el. sætter en grænse for sms-forbrug. Bare bander af flabede unger med samme ’slå eller bliv slået'-mentalitet.
En teknik, der to gange fik mig til at tro, vi faktisk var ved at være færdige. Bassen kom dunkende, og Mariemes håbløse fremtid var en forventelig realitet. Sciamma er tilsyneladende mere interesseret i sine karakterer end jeg, for hver gang var det bare en udtoning til et nyt kapitel. Og et til. Man kunne snildt have klippet en halv time ud. De sidste sekvenser føles påklistrede, især fordi de bare lægger lidt til uden at komme dybere ind i Mariemes deroute. Pludselig står hun der igen med ryggen til et vuggende kamera. Men denne gang sniger technomusikken et par rulletekster med sig.
Der er noget galt med doseringen af dramaet, når en film nemt kan slutte et par gange inden sit egentlige klimaks. Det største problem er, at den er mindst 20 minutter for lang, og dermed mister noget af det spark, den har med sig i begyndelsen. Den første time er ellers en rablende fornøjelse af gale, unge tøser, der spiller nogle roller så overdrevne, at de må være revet direkte ud af centervagtens værste, vågne mareridt. Det er ærgerligt at miste noget charme, da det skal til at blive alvor. Men sådan er det nok at blive kvinde. Der sælger narko.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet