Goodbye Solo
Udgivet 8. dec 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Præmissen er nærmest selve definitionen på enkelthed: En mand stiger ind i en taxa og beder chaufføren om at køre ham ud til et øde bjergsted ved navn Blowing Rock på en bestemt dato. ”Du behøver kun køre mig derud,” forklarer han. ”Du har da ikke tænkt dig at springe ud fra den?” spørger taxachaufføren lidt paf, men mødes kun med tavshed fra sin passager.
Taxachaufføren er en indvander fra Senegal, som bliver kaldt Solo. Han bryder sig ikke synderligt om køretjansen og har ambitioner om at drive det meget videre. Med sit første barn på vej har han brug for pengene, og eftersom den ældre passager ved navn William er villig til at betale flot, burde han vel bare sige tak og tage imod? Det skærer imidlertid Solo i hjertet at se den gamle mand være så livstræt og udslidt, og han forsøger med alle midler at komme bag Williams uvenlige skal og få ham til at skifte mening.
Filmen er instrueret af Ramin Bahrani, der går for at være en af de fremstormende amerikanske filmskabere, man bør holde øje med, og at dømme efter dette værk så er der bestemt også noget om snakken. Han besidder den grundlæggende nysgerrighed, som er så vigtig for denne slags film, og formår at skabe to overbevisende figurer, som begge virker både troværdige og vedkommende. Mange emner lurer under overfladen i filmen, hvis underspillede og tilbageholdende natur hurtigt vækker ens egen nysgerrighed og tanker. Solos baggrund gør ham forbløffet over den behandling, som ældre mødes med i den vestelige verden, og Williams manglende meddelsomhed antænder et behov hos Solo for at gøre en forskel. Samtidig bliver hans hjælpsomhed dog også næsten chikanerende, og gentagne gange mødes han med temmelig håndfaste afvisninger, der ærlig talt ikke er fuldstændig ufortjente.
Der er en umådelig elegant sparsommelighed over filmen, som ikke gør synderligt væsen af sig, men som med beherskede midler og smuk fotografering trækker tilskueren ind i historien og leverer et overraskende følelsesmæssigt punch. Sådan var det i hvert fald for undertegnede, der forlod filmen bevæget og fuld af tanker samt med erkendelsen af, at dens sidste billeder for alvor havde riset sig fast i bevidstheden. Biograffilmene er ganske vist fulde af fantasifulde verdener, men Bahrani finder her noget mindst lige så fantastisk i den stille hverdag.
Filmen vises i Cinemateket fra 9. – 19. december.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet