Goya’s Ghosts
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 1. jan 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Hendes familie vil naturligvis gøre alt for at frigive den unge og bedårende kvinde fra katolikkernes stramme tøjler, ublu torturmetoder og udemokratiske rettergang. En mulig konfliktløser er dermed maleren Goya, der har malet både Lorenzo og Inés, og derudover er i færd med at portrættere dronningen til hest. Med andre ord en herre med indflydelsesrige venner og gode muligheder, men alle resultater falder ikke desto mindre ud til katolikkernes fordel. Herefter tager “Goya’s Ghosts” et bemærkelsesværdigt tidsspring, hopper uden større eftertænksomhed femten år frem i tiden, mens Spanien invaderes af først nabolandet Frankrig og derefter imperieglubske Storbritannien.
Sidstnævntes desperate indsatser dækker imidlertid ikke over et uden forbehold miserabelt manuskript, der ikke er mere værd end det papir, det er nedfældet på. Da Inés efter mange års fangenskab endeligt igen smager på friheden, er hun i mellemtiden steget i graderne, blevet både mor og bedstemor, om end hendes egen datter blev taget fra hende ved fødslen. Skør er hun også blevet, årene har tæret på hendes sjæl, så med en snert af Jack Nicholsons lunefulde galskab i “Gøgereden” er anden halvleg af “Goya’s Ghosts” først og fremmest et billede af menneskeligt forfald, hvor den sammenfaldne kvinde søger genforening med sin ukendte datter og barnets far.
Det er prangende, men redder ikke dette eklatante fejltrin fra den totale katastrofe. Det kan således undre, at en så dreven instruktør som tjekkiske Milos Forman på intet tidspunkt har givet konflikterne mere fylde. Masser af kød er der, når det kommer til stykket, i den evige disputs mellem kirke og konge, og her inkvisition og forfatning. Blot bliver der desværre aldrig lagt vægt på den vinkel, ligesom konflikten mellem Inés og Lorenzo også hurtigt forfladiges, selv om det modsatte kunne have ageret redningsplanke. Milos Forman har efterhånden rundet et trekvart århundrede, og spørgsmålet er nu nok, om ikke vi har set det bedste fra mesterens hånd. I hvert fald tyder seneste bidrag på et hastigt fald fra tinderne.
Med “Goya’s Ghosts” har Milos Forman begået et eklatant sidespring, der fortaber sig i pittoreske og betagende billeder, men heller ikke særligt meget andet. Plottet, der tager udgangspunkt i den berømte spanske maler Goyas liv og levned, er sjusket håndværk uden mål og med, og det er i bund og grund svært at se, hvad tanken har været med det fornuftsstridige manuskript, der viser en filminstruktør langt fra storhed. Storhed er der heller ikke over det magre ekstramateriale, mens de audiovisuelle sider er anderledes rummelige.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet