The Grey
Udgivet 15. mar 2012 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Irske Liam Neeson har de seneste år bevæget sig ud af en genretangent, hvor han oftest portrætterer slagkraftige, machoagtige selvtægtsmænd, som man ikke engang skal overveje at pisse af, for så vanker der håndmadder! I “The Grey” er det således et kobbel glubske ulve i Alaskas ødemark, der får Neesons næve at føle.
Jægeren Ottway bliver hurtigt gruppens naturlige leder. Deres alfahan. Ikke mindst, fordi han forstår sig på ulve. De bidske bæster har nemlig allerede lugtet blod og kastet sig frådende over flystyrtets ofre. Jægeren og hans flok af overlevere er blevet de jagede. Joe Carnahan, der også instruerede Liam Neeson i genfødslen af “The A-Team” (2010), får tilpas meget stakåndet action, virkningsfuld underholdning og svimlende kamerature ud af en kende forudsigelig historie i “The Grey”. Man er fra start ret sikker på, at de syv mænd ikke alle er levende ved filmens udgang. Spørgsmålet og spændingsmomentet er selvfølgelig bare, hvem og hvor mange der vil overleve mødet med ubarmhjertige Moder Natur. Ottway ryger nok ikke som den første i hvert fald. Og Dermot Mulroney, der faktisk er filmens næststørste navn på skuespillerfronten, holder den nok også gående et vis stykke tid.
Som så ofte i overlevelsesfilm hober usandsynlighederne sig langsomt – men sikkert – op her i “The Grey”. Hvorfor forlader gruppen flyvraget og bevæger sig ind mod skovgrænsen? Ville de ikke væk fra ulvenes grotte? Er det ikke mere sandsynligt, at ulve har en grotte inde i skoven? Hvorfor laver de ikke våben ud af flyvragsdele? Hvorfor dit og hvorfor dat? Ja, ja. Lidt mavesur må man godt være. Til gengæld er Neeson hamrende troværdig som den livstrætte loner, der pludseligt får noget at kæmpe for. Trods manden er lige på grænsen til de 60 år, er der noget fandenivoldsk og en Charles Bronson’sk vildskab over ham. Neeson er med andre ord kongen af den halvdubiøse selvtægtsthriller, hvor han er ene mand mod naturen, samfundet, onde kidnappere og hvad man ellers kan finde på.
Der er fine, små anslag mod både filosofiske og religiøse overvejelser hos filmens karakterer, men aldrig mere, end genren kan bære. Neesons Ottway har undervejs gjort det klart, at han ikke selv er troende. I flashbacks får man indsigt i hvorfor, hvilket naturligvis ikke skal afsløres her. Som filmen skrider frem, drives han alligevel så langt ud, at han på et tidspunkt påkalder sig Guds opmærksomhed i ren vrede. Men svaret udebliver. Det er hver mand for sig selv. Mod naturen og sine egne, indre dæmoner.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet