Hell or High Water
Udgivet 7. dec 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
De kommer derudefra, hvor det ikke er et valg at stemme på Donald Trump. Det er den eneste mulighed. Derude, hvor der kun er øde prærie og pickups. Hvor mænd har overskæg og ikke er, men har en bøsse. Til at skyde med. Engang til forsvar imod indianerne. Nu til forsvar imod nutidens banditter, banken, der har finansfucket en hel redneck-verden hernede i Texas, hvor to bankrøvere nu søger hævn i en klog lillebror til “No Country for Old Men”.
Det er “Sicario”-forfatteren Taylor Sheridan, der nu igen trænger sig på med et stykke komplekst USA, hvor valget står imellem en stor eller en større skurk. I “Sicario” jagtede CIA-banditter mexicanske narko-banditter. Her stjæler to hvide tabere tilbage fra en af den slags banker, som Obama hjalp, imens dem på bunden betalte. Nu kører de fra bank til bank igennem en gammel, fortabt verden ledsaget Nick Caves dystre violiner. Her er Shell-tanken lukket, imens kvægdriveren forsøger at undslippe en brand. Eller måske er det den nye verden uden kvæg og udkants-arbejdspladser, han flygter fra?
Sådan væves den lille historie om to bankrøvere ind i en klogere fortælling om amerikansk forfald. Om arbejdspladser, der flytter, imens bankernes overskud stiger. Min eneste anke er næsten, at Taylor Sheridan selv ved, at den her historie er klog. Næsten for klog. Han ved, at bankerne ikke har en skid kredit. Det er fremtidskritikken gentaget fra “Once Upon a Time in the West”, hvor storkapitalen med sit tog tromler ind over helt og skurk til hest.
Derfor heppede jeg på de to Robin Hoods, men også på Jeff Bridges, der med munden fuld af hverdags-racisme rettet imod den mexicanske makker forsøger at opnå retfærdighed, inden han går på pension. Men hvor er retfærdigheden i en verden, hvor bankchefer får aktie-bonus frem for fortjent fængsel? Er der så andet valg end at blive bankrøver? Eller at stemme på Donald Trump.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet