Himlens hjerte
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 5. okt 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Om den danske filmkreatør Simon Staho vil det eller ej, så er det svært ikke at drage sammenlignelige paralleller med svensk films nyligt slukkede fyrtårn, Ingmar Bergman, og dennes imponerende værk i den unge danskers nyere produktioner. Det vedrører ikke mindst den eminente “Himlens hjerte”, hvor han på sølle tolv optagedage dissekerer myten om det perfekte parforhold og derudover har sammentømret et gedigent og bombastisk stykke hverdagsdramatik, der vil få englene til at sjunge i kor, alt imens karaktererne krænger deres flossede sjæle ud.
Sat op som et kammerspil er det nemlig ikke de visuelle raffinementer, som trækker læsset i filmens to spartansk indrettede hjem. Her er vi som tilskuere fluerne på væggene inden for hjemmenes fire mure, hvor de to vennepar Ulf og Ann og Lars og Susanna over jævnlige middage garneret med delikate fiskeanretninger og dyre vine diskuterer livets vilkårlighed og parforholdets bærme. Har de fire hver især opnået det, de ville med deres liv, eller stiller de sig i virkeligheden bare tilfredse med mindre? De er efterhånden midaldrende, midtvejskrisen har for længst sat ind, så det er på høje tid at gøre status over det opnåede sat over for de muligheder, der rent faktisk er.
Undervejs kommer flere afsløringer for en dag. Utroskaben lurer som et ondt spøgelse lige under overfladen, og det sætter tanker i gang. Er livet anrettet for, at man skal følge den eneste ene livet igennem, som den kristne tro foreskriver – til døden jer skiller – eller er det helt i orden at tage for sig af retterne, se livet som et stort tag selv bord? Med titlen “Himlens hjerte” er det formodentligt netop den problematiske ægteskabspagt, unge Staho skeler til, for er det vitterligt nødvendigt at følge himlens hjerte (læs: kristendommens forskrifter), når kærligheden for længst er død, og man i stedet er nødt til at gå igennem helvede på jord for at blive sammen og holde en anstændig facade udadtil?
Et underliggende tema er – selv om det aldrig nævnes eksplicit – døden. Er det muligt at tilgive, hvis ægteskabet på afgørende grundstene blot bygger på en løgn, og er det overhovedet tilladt? Hvordan navigerer man imellem de uskrevne love, som udstikker rammerne for et ægteskab, og hvad skal sanktionerne være, hvis man træder ved siden af? Livet er som bekendt endeligt, og har man foretaget valg uden at delagtiggøre sin partner deri, så kan det have afgørende konsekvenser for modparten. Det må vores fire kombattanter på kærlighedens slagscene i hvert fald se i øjnene. Trods sin meget unge alder i forhold til de personer, han her sætter i scene, har Staho skabt et væsentligt indblik i nutidsmenneskets forhold til kærligheden og parforholdets bæredygtighed. Det sprudler, syder og bobler, når x- og y-kromosomerne mødes på deres vej. Sådan er det åbenbart også, når fire jævnaldrende mødes og åbner op for det voluminøse følelsesregister.
“Himlens hjerte” eksekveres visuelt i det udmærkede, men kedelige, anamorphic widescreen 1.85:1-format, som rummer en anseelig mængde tilfælde af edge-enhancement, om end eksempler på udtværinger eller digitale forstyrrelser i det i øvrigt forholdsvist skarpe billede ikke indfinder sig. Enkelte stedvise uskarpheder gavner heller ikke, men til gengæld holder kontrasten og det matte farvevalg sig konstant og understreger et professionelt udseende transfer.
Meget mere spræl er der ikke i det svensksprogede Dolby Digital 5.1-lydspor, men flot kommer det da ud. Dialogen, som er det bærende element, er tydelig og blottet for overstyringer og kommer heller aldrig i karambolage med underlægningsmusikken, som er smuk, melankolsk og insisterende, men mest af alt forførende. Som supplement er atmosfæren velfunderet, men uden et større univers af lydeffekter. Det er der imidlertid heller aldrig oplæg til.
Der er ikke ekstramateriale på denne udgivelse.
Med “Himlens hjerte” får Simon Staho endnu engang understreget sit store talent og ikke mindst sin store forkærlighed for det svenske broderfolk. Inspirationen fra Ingmar Bergman er tydelig, og brugen af svenske skuespillere taler vist sit eget sprog. Men det er også fuldt forståeligt. Denne anmelder kan i hvert fald ikke komme på danske skuespillere, der ville kunne løfte opgaven med samme evner, række armene ud og rent faktisk kunne nå himlen. For det er lige præcis, hvad Staho her præsterer.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet