I Am Not Your Negro
Udgivet 27. sep 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Det er et gammelt mundheld, at film ikke laves på settet, men i klipperummet. Et udsagn, der måske er mest tydeligt med dokumentarfilmens versionering af virkeligheden. “I Am Not Your Negro” er et glimrende eksempel på at samle en historie med en saks. Og gøre mere end det. For instruktøren Raoul Peck præsenterer ikke blot forfatter James Baldwins ord i en skarpt klippet montage af arkivoptagelser og sørgeligt aktuelle billeder. Han kombinerer også flot det følelsespirrende øjeblik med filosofisk causerende litteratur. På formsiden et lykkeligt, harmonisk møde mellem kunstarter. Men rent indholdsmæssigt også en deprimerende gentagelse af, at den samme forbrødring er langt væk for os mennesker.
En af Raoul Pecks genistreger er netop fravalget af et afrundet værk til fordel for nogle ‘indledende øvelser’ til en bog, komplet med usikre noter og kommentarer til redaktøren. Baldwins oprigtige tvivl på sig selv i rollen som ‘stemme for de sorte’ bliver en sigende ramme. Han har indset, at opgaven med at skitsere den sorte mand og kvindes rolle i et moderne USA er så stor og kompleks, at han ikke har andre muligheder end at prøve sig frem mod et svar.
Da Peck ligesom Baldwin selv henvender sig meget direkte til USA, er der en fare for distancering af alle, der ikke bor i Guds eget land. Men der er netop en pointe i den konkrete understregning af, hvor lidt følelse de fleste af os har med den stadige undertrykkelse. Det er ikke en faktabaseret info-dokumentar med talende eksperter, grafer og rekonstruktioner. Det er netop den slags intellektualisering og ‘lad os anskue spørgsmålet på ny’-tilgang, der dækker over grundlæggende uretfærdighed. Som i de decideret pinlige tv-debatter med forstående liberale og Baldwin fra 60’erne. Alle undtagen ham træder på hvide, hvide æggeskaller og ignorerer behændigt den kloge, veluddannede mands forsøg på at hamre sin og filmens pointe hjem: I Am Not Your Negro!
Den moderne dokumentar har efterhånden taget alle slags krumspring på grænsen mellem fiktion og fakta. Set i det lys har Raoul Peck opnået et foreløbigt højdepunkt for genren ved at omfortolke Baldwins skiftevis nøgterne og følelsesladede krønikeskrivning til den slags direkte, umisforståelige tale, som levende billeder gør bedst af alt. “I Am Not Your Negro” er en konklusionsfri dokumentar til en tid, hvor lette konklusioner er i højsædet. Og derfor også et af de mest tydelige udsagn om menneskets liv, der længe er set.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet