View to a Kill, A – Ultimate Edition
Udgivet 2. sep 2006 | Af: The Insider | Set på DVD
Filmen bliver af mange betragtet som en af seriens værste (i selskab med “Moonraker”), men der er mange herlige elementer i Moores sidste Bond-film. Lad os starte med filmens største trumfkort: dens titelmelodi. Duran Durans herlige titelsang er et uimodståeligt mix af hårdtslående synthesizere, nynneværdig lyrik og John Barrys majestætiske orkester og er hele seriens bedste titelmelodi – kun tilnærmelsesvis overgået af A-Ha’s nærtbeslægtede titelsang til “The Living Daylights”.
Men her er også nok spænding og drama til at gøre “A View to a Kill” til en kompetent actionfilm og thriller, og begyndere indenfor Bond-fænomenet med et smallere kendskab til karakterens tidligere, bedre stunder, vil garanteret sætte større pris på filmens letbenede og lettilgængelige natur. Men filmen er altså vitterligt en smagssag. Det er måske seriens mest direkte cheesy og lettere grinagtige del, bydende på lidt for mange klicheer og stereotyper – begge dele ting, serien i forvejen har budt på rigeligt af. Der er ikke forfærdelig megen nytænkning, men den kører egentlig derudaf i sit eget tempo. Hvis du kan sluge den særprægede brug af Beach Boys i filmens delvist imponerende åbningsminutter, kan du roligt slappe af og nyde to timers åndssvag, men solid, underholdning. Hvis ikke, så spring glad videre til næste kapitel i serien.
Roger Moore indleder sit kommentarspor med at sige, at det efterhånden er så mange år siden, filmen blev skudt, at han ikke husker meget, og at kommentarsporet derfor nærmere vil fremstå som en ‘samtale’ snarere end som et traditionelt kommentarspor. Den snart 80-årige Moore har en fin sans for selvironi, men det langsomme tempo afspejler hans alder – her er en del pauser. Moore leverer dog også flere fine historier, som fans garanteret vil nyde at lytte til, og han er mere aktiv end på andre af sine kommentarspor. Det er ikke helt uoverskueligt eller dumt at høre det første kommentarspor, mens man læser det andet via undertekstfunktionen.
Dvd’ens næste sektion er den såkaldte “007 Mission Control”, som også er at finde på alle de andre James Bond ‘Ultimate Edition’-dvd’er. Her kan man let og hurtigt hoppe frem til filmens højdepunkter, uanset om det så er en særlig actionsekvens, titelsekvensen eller synet af en af filmens smukke kvinder man er interesseret i.
Ganske passende, når nu et af komponist John Barrys bedste scores figurerer i hovedfilmen, byder dvd’en også på en dokumentar om seriens musik: “The Sound of James Bond – The Music of 007” (22 min.). Bl.a. filmkomponisterne David Arnold (som har komponeret musikken til alle Bond-film siden “Tomorrow Never Dies”), Marvin Hamlisch, Bill Conti, afdøde Michael Kamen og naturligvis Barry selv optræder, og det samme gælder flere af filmenes musikere, såsom sangerinderne Shirley Bassey og Nancy Sinatra. Det er en herlig dokumentar, som gennemgår alle filmenes scores i kronologisk rækkefølge, og som på trods af sin allerede relativt betragtelige længde gerne måtte have været lidt længere.
Og så er der naturligvis også den enormt tumpede og grimme (om end ofte morsomme) musikvideo til Duran Durans titelsang, samt alskens billeder, reklamer og trailere.
Med “A View to a Kill” cementerede Moore sin status som den skuespiller, der havde (og stadigvæk har) påtaget sig Bond-rollen i flest film (syv overfor Connerys seks). Derfor var det naturligvis skuffende, at mandens sidste Bond-film var en på mange måder ordinær affære. Som på de andre nylige James Bond-udgivelser er AV-præsentationen strålende og ekstramaterialet er kvalitetsmæssigt og kvantitetsmæssigt imponerende. Moores Bond-tjans var ligesom en god fest, der startede og sluttede sløvt, men havde talrige fabelagtige højdepunkter indimellem – og disse er der altså også flere af i “A View to a Kill”. For fans er der alligevel ingen vej udenom.
James Bond vender tilbage i ”The Living Daylights”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet