Idol
Udgivet 29. jun 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
American Idol, X-factor, Talent 2000, og hvad de ellers hedder, handler ikke om at kunne synge. Dommerne er hårde, jaja, men det er tv-producenterne, du skal imponere. Giv dem et alkoholmisbrug, en fængselsdom eller en mormor med skæve tæer, og de giver dig nogle aflagte Kylie Minogue-sange og en byfest-turné. Sejren på trods er jo, som man siger, når man skal forklare sig ud af at følge med i lortet, knaldgodt tv! Set i det lys burde “Idol” være en knaldgod film. Men Mohammeds absurde rejse fra det besatte Gaza til toppen af poppyramiden er en ufokuseret, halvtør luntetur det meste af vejen.
Men så er der lige Nours dødelige leversygdom og det faktum, at børnene bor i et besat område, hvor smuglere og religiøse fantaster på skift kommer i vejen. Instruktør Hany Abu-Assad har travlt med at få lagt alle de triste tråde ud, inden vi kan hoppe frem til musikkonkurrencen. Farten er til tider hektisk jappende, på et par sekunder er børnene de mest brugte bryllupsmusikanter i Gaza, men også til tider sløv og messende i gentagelsen af drømmen om at slippe væk. Det hele lagt i hænderne på nogle børneskuespillere, som med nød og næppe kommer troværdigt igennem.
Utroligt nok, og fuldstændig som i den virkelige verden, ender Mohammed i Ægypten og bliver hurtigt spændt for en politisk vogn som ‘Raketten fra Gaza’, hvor usmageligt det end lyder. Den sidste halve time er dramaet gået væk, for succesen er nærmest hjemme. Angstanfald og klatreture i et tv-studie er tidsudtrækkere, der skal få finalen til at føles som det store klimaks. En sang, en konfettibombe og hvem mon vinder? Skuespillerens ansigt fader over i den rigtige Mohammed, hvilket slører grænsen mellem manipulerende tv og skabelonagtig film.
Mohammed er et sympatisk bekendtskab, men der er, som om Hany Abu-Assad har skelet for meget til Simon Cowells tryllebog med montager af den lille mand, der klarer alle forhindringer. Strakt ud til en lang fortælling bliver den ensidige karaktertegning af søde mennesker med et guddommeligt talent svær at holde ud. Talentshows låner af klassiske film-narrativer for at gøre deres deltagere interessante, og nu er de uinteressante film begyndt at låne af talentshows. “Idol”, jeg kan sgu ikke mærke dig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet