If i Stay
Udgivet 25. sep 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Det er lang tid siden, at jeg har fnist så meget til et ungdomsdrama, som jeg gjorde til “If I Stay”. Altså, jeg kluklo ikke hånligt. Det var vist mere af ren og skær overbærenhed med den drivende og ret uudholdelige sentimentalitet, R.J. Cutlers filmatisering af Gayle Formans roman af samme navn fra 2009 flyder over med, at jeg grinte. Forman er en populær forfatter af romaner til de ungvoksne. Sådan nogle bøger, der balancerer ungdomsforelskelse og moralske dilemmaer. Minus trolddomsmagi og liderlige teenagevampyrer, forstås.
En god, gammeldags ‘ud-af-kroppen oplevelse’ gør Mia i stand til at vade rundt som et spøgelse i limbo på hospitalets stuer og gange, hvor mor, far og lillebror ligeledes er indlagt efter ulykken. Ved hjælp af både flash backs og Mias voice over, opruller R.J. Cutler således halvandet år af pigens alt andet end almindelige liv. Et liv med klassisk cellomusik og den store ungdomsforelskelse som de to vigtigste omdrejningspunkter. Overgangen fra de varmtonede tilbageblik til de rørstrømske hospitalsscener, hvor Moretz skiftevis græder, spærrer øjnene forvirret op og kaster sig i fortvivlelse på gulvet, stritter. I alle mulige retninger. “If I Stay” finder aldrig sit naturlige toneleje, og jeg blev konstant mindet om plottets kunstige konstruktion (hun lapper barfodet rundt på et hospital hele filmen), hver eneste gang, der blev sprunget frem og tilbage i tid.
Lykkeligvis slår den sentimentale glasur, som “If I Stay” er klistret ind i, sprækker hist og pist. I et par scener mellem mor og datter skinner et både varmt og særlig tæt familiebånd igennem. Æren for de små lommer af autenticitet tilfalder Mireille Enos’ helt nede på jordenagtige spil som Mias mor, som vi indledende hører om var riot grrrl i sin ungdom, og nu ikke kan bestemme sig for, hvem af Kim Gordon eller Patti Smith, der er vildest. Dét kender jeg godt. Bortset fra den afstikker, er der ikke de store nuancer at hente i hverken filmen eller dens karakterer.
Selvfølgelig græd jeg flere gange under “If I Stay”. Det er svært andet, når violinerne stryger derudaf på emotionelt overdrive, og Moretz’ Mia ligger døende på en hospitalsseng med slanger koblet til kroppen, imens farfar våger over hende med en tåre på vej ned af kinden. Men det gør langt fra R.J. Cutlers spillefilmdebut til en god film. Det vidner bare om, at han er en dygtig manipulator, der forstår at befamle ens tårekanaler i en sådan grad, at det bagefter føles som et lille overgreb. Et overgreb, fordi jeg i bund og grund var ravende ligeglad med den banale gymnasieforelskelse og efterfølgende intrige med kæresten Adam. Og stadig er det. At filmen derudover vil have dig til at nikke med på, at det snarere er en ubeslutsom fyr end opfyldelsen af drømmen om Juilliard, der kan få en klog, ung kvinde til at vælge livet, ja, det irriterer mig grænseløst.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet