Ingen forbindelse
Udgivet 5. maj 2010 | Af: kilgore | Set i biografen
Det er ikke hver dag, en islandsk film sættes op i de danske biografer, og da slet ikke en børnefilm. Men det er ikke desto mindre, hvad man har mulighed for at se i denne uge. “Ingen forbindelse” fra 2007 er endda noget så sjældent som en islandsk julefilm for børn, der får premiere i maj måned uden for skolernes ferier. Det må da kaldes et særsyn.
“Ingen forbindelse” følger den klassiske skabelon, som man kender den fra den nordiske børnefilmstradition, hvor et socialt udsat barn vinder selvværd ved at stå på egne ben. Det er en barneverden, hvor seriøse problemer konstant anes bag det eventyrlige. Mobning, ensomhed og skilsmisse hører til Kallis hverdag, hvor han flygter ind i en verden af software og hardware. Men i “Ingen forbindelse” er dette ikke kun dårligt, for Kalli har igennem sine mange timers selskab med elektronik opnået en ganske habil ekspertise på området, hvilket mere end én gang kommer ham til gavn i den vilde islandske natur. Herved tegner filmen fint et nuanceret billede af det gavnlige i at prøve kræfter med primitiviteten i naturen uden at glemme den moderne teknologis fortræffeligheder.
Endnu større problem har filmen med at få fortalt historien om en hvileløs sjæl fra 1700-tallet, der muligvis var skyld i en stor dødsulykke. Det virker som om, at folkene bag filmen ikke helt har troet på, at kampen mod naturens kræfter var nok i sig selv og derfor har påklistret denne spøgelseshistorie, så filmen bedre kom i tråd med tidens børne-fantasybølge, som den kendes fra “Harry Potter”-filmene og den danske “De fortabte sjæles ø”. Problemet er, at spøgelsesmysteriet kun bruges i et par få, men overraskende uhyggelige scener, der ikke helt har taget bestik af målgruppens sarte sjæle. Og ligesom mysteriet har fået lidt kød på sig, er det ovre, opklaret i en håndevending i et klodset og tamt klimaks.
“Ingen forbindelse” byder på betagende scener i det bjergklædte islandske snelandskab. Det er en børnefilm, der fint priser spejderkodekset om, at enhver rask dreng bør kunne klare sig i naturen, uden dog at forfalde til teknologipessimisme. Men fortællingen og persontegningen er desværre mange steder lige så rystende usikker som det sydende indre af en islandsk vulkan. Og når det så aldrig rigtigt kommer til det helt store eksplosive udbrud, ender det hele bare som en halvlunken dampsky, der hurtigt blæses væk af vinden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet