Ixcanul
Udgivet 21. jun 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
I begyndelsen ligner “Ixcanul” en Bruce Springsteen-sang sat i Guatemalas højland. Den gamle, velkendte fortælling om ung kærlighed og udlængsel. Teenagere, der drømmer om at stikke af fra den tilværelse, forældrene har kørt i stilling for dem. Ud til verden bag vulkanen. Men det står hurtigt klart, at den debuterende instruktør Jayro Bustamente ikke køber den slags romantiske sværmerier. Virkeligheden er grummere end som så. Man kan ikke bare stikke af. Og måske er den verden, de længes efter, ikke spor bedre end livet ved foden af vulkanen Ixcanul.
Sørgede Ignacio med værdighed, da hans første kone døde? Bestemt, det gjorde han, forsikrer en af mændene fra hans følge. Men elsker Maria ham nok? Det er vigtigt, hvis hun skal tage sig ordentligt af ham og deres børn. Det gør hun nok, mener moderen. Hun er bare lidt genert, fordi hun aldrig har prøvet det der med en mand. Når først hun kommer i gang, vil hun elske det. Alle griner. Maria siger ikke meget, men smiler bare på de rigtige tidspunkter. Det er en mærkelig scene. For det er jo en menneskehandel, de slår af på tværs af middagsbordet. Let, humoristisk, uden drama og store følelser. Alle de involverede er almindelige, umiddelbart sympatiske mennesker. Ingen åbenlyse skurke. Bustamente viser traditionen frem, så må vi andre tænkte, hvad vi vil. Der er plads til at danne sig en egen mening.
Det bliver et skarpt vendepunkt i “Ixcanul”, der går fra en stille, observerende fortælling om en ung piges liv i en særlig kultur og tradition til noget ganske andet. En heftig social kritik af diskriminationen af de fattige bønder, der konstant bliver snydt og bedraget, ude af stand til at begå sig, fordi de ikke engang taler spansk. Uden at afsløre for meget af det store tvist, så udvikler det sig i retning af en fortælling om menneskehandel. Her er Bustamentes fordømmelse tydelig. Her bliver det grumt.
“Ixcanul” starter som en Springsteen-sang på kanten af en vulkan, men ender som skarp anklage om diskrimination og menneskehandel i Guatemala. De fattige bjergbønders dagligdag, kultur og tradition udfoldes roligt og uden fordømmelse, trods arrangerede ægteskaber og livstruende overtro. En tur på byens hospital kommer til at ligne en afstikker til helvede. Måske er verden bag vulkanen ikke spor bedre.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet