Jacques – En mand af havet
Udgivet 31. maj 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Han virker som sådan en rar gammel dykker, Jacques Cousteau, som han står der på dækket og smiler under den røde hue. En kombination af Kaptajn Haddock, Tintin og Professor Tournesol med eventyrer-appel til raske piger og drenge. Men virkeligheden er ikke overraskende noget mere kompleks. Jérôme Salle virker med “Jacques” indstillet på at tegne et forholdsvist negativt billede af en kantet person og hans nære familie. Og som så mange andre biopics lavet ud fra ugeblads-direktivet: Utroskab, druk og knuste familiebånd er dobbelt spændende, når emnet er berømt. I virkeligheden bliver det aldrig halvt så interessant som historierne om den tavse verden under vandet. Men dem er der jo ligesom allerede én, der har fortalt.
Desværre er de formentlig dyre undervandsscener fåtallige. I stedet kredses der om Cousteaus søn, Philippe, og hans knoklede forhold til sin far. Han og broderen, Jean-Michel, bliver sendt på kostskole, mens deres forældre køber det legendariske skib Calypso og opbygger familieimperiet. Det skaber en revne, der aldrig helt repareres, selv om Pierre Nineys skæggede brushoved senere får lov at blive sin faders højre hånd og fotograf. Jean-Michel vil lave noget kedeligt noget med arkitektur og sådan, så han bliver behændigt ignoreret af både kaptajn Jacques og “Jacques”.
Manden i midten er stadig noget af et mysterium. Men behøver man vide så meget mere, end det han selv fremviste i sine film? Cousteaus mål var at vise mennesket i havet og på sigt sende os permanent derned. Hans syrede drømme om et fungerende undervandssamfund er som taget ud af den stolte franske tegneserietradition. Det bedste element er tidsbilledet af de glade 60’ere, hvor drømmene om fremtiden kunne være opstået på et LSD-trip med “Yellow Submarine” på anlægget.
Det ville nok være i overkanten at kalde en biopic om Jaques Cousteau for “Philippe”. Men det er sønnen, der er den altafgørende karakter. Det er ham, der trækker Salles lidt tunge fortælling frem. I lange perioder er fader Cousteau en birolle i sin egen film, en lynafleder, som de andre kaster følelser op af, mens han står stoisk og kigger ned i vandet. Og måske er det tæt på sandheden, men jeg tager altså hellere drømmeturen ned med den messende monsieur og hans gamle dokumentarer.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet