Jagten
Udgivet 10. jan 2013 | Af: KatjaBrandt | Set i biografen
Advarsel: Denne film vil – trods sit fantastiske potentiale til at gå over i Danmarks filmhistorie som en af dens allerbedste film – fremprovokere en lyst til at forlade biografsalen mere end én gang. Dens kraftfulde skildring af, hvor onde mennesker kan være mod hinanden, og hvor lidt der skal til for at spolere en anden mands liv, er så modbydelig, genkendelig og sitrende sand, at det gør ondt. Forbandet ondt.
Thomas Vinterbergs “Jagten” er en fuldkommen troværdig, forbandet kraftfuld historie om en mand, der bliver uskyldigt dømt for noget så skrækkeligt og utilgiveligt som pædofili. Men det er ikke retten, der dømmer ham. Det er hans arbejdskollegaer, hans venner, hans kæreste og personalet i hans supermarked. Kort sagt: Hele det lille samfund, som han har været en del af hele sit liv. Og det er sindssygt stærkt skildret af filmens skuespillere, der bl.a. tæller den iturevne Mikkelsen i rollen som Lucas, den upassende, morsomme og opløftende “onkel” Bruun, der spilles af Lars Ranthe, og Lucas’ bedste ven og Klaras far, Theo, der spilles subtilt og fantastisk godt af Vinterbergs faste cast-medlem, Thomas Bo Larsen.
Ligegyldigt hvad, så minder filmen os om, hvordan vi væmmes så meget ved voksne mænd, der ikke kan holde grabberne fra de små børn, at vores dømmekraft svækkes (skærpes?), hvorved vi mister både vores rationalitet og medfølelsen for det menneske, der måske, måske ikke, har forgrebet sig på vores kære små. Filmens slagkraft var sikkert blevet svækket, hvis Vinterberg havde sået tvivl om Lucas’ uskyld. “Jagten” minder tilskueren om at tænke sig om en ekstra gang, for den selvsamme ting, vi hader pædofile for – at ødelægge en uskyldigs liv – er vi selv i færd med, når vi i selvjustitsens navn (for)dømmer og forkaster personer fra fællesskabet.
Alt er pragtfuldt i “Jagten” – lige på nær filmens omdrejningspunkt selvfølgelig, dens handling, dens modige berøring med det tabubelagte emne pædofili og dens nådesløse skildring af en mand, der kun går på opsvingets spæde barneskridt efter en tilsyneladende grim skilsmisse, før det lille samfund (i ren selvjustits) rotter sig sammen mod det, de frygter allermest. Det, de ikke forstår. Det, de ikke ved, hvad er. Det, de ikke kan se.
Men hvor man i “Anklaget” ikke kommer til at nære den store empati for det resterende samfund og deres anklager, så formår Vinterberg at gøre sit persongalleri vellidt. Man forstår dem jo godt, selv om de er ubarmhjertige og hensynsløse. Og særligt venskabet mellem Lucas og Theo løfter filmen og udvider dens emneafgrænsning. Som bekendt blev Mikkelsen belønnet i Cannes for sin præstation, og foruden filmens stærke skuespil, så understreger dens andre Cannes-priser (fotografen Charlotte Bruus Christensens fik Vulcain-prisen, og filmen vandt Den Økumeniske Pris, som hædrer film, der “behandler humanistiske og universelle værdier”) hvorfor “Jagten” er værd at se – og så aldrig se igen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet