JCVD
Udgivet 17. jul 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Skurke og skud angriber vores ensomt karatesparkende helt fra alle sider. Jean-Claude Van Damme, The Muscles from Brussels, kæmper sig igennem en hær af fjender med sine bare næver for i selvtægtens navn at redde pigen og dagen. Alt er ved det gamle, kongen af hårdtslående B-film såsom “Bloodsport” og “Street Fighter” er i sit vante element, ganske som vi kender ham. Dog kun lige til, at instruktøren råber ‘tak’, og filmens illusion bliver brudt. Her begynder “JCVD”, der er fortællingen om Jean-Claude Van Damme som ingen ringere end Jean-Claude Van Damme.
“JCVD” er en af den slags film, vi ikke bliver præsenteret for hver dag. En ganske unik, ambitiøs og til tider småprætentiøs metafilm om en mand, der kigger tilbage og gør status på et liv fyldt med oplevelser, men fattigt på indhold. Van Damme er melankolsk troværdig i rollen, der byder på alt fra humor og selvironi til indadvendt selvransagelse – hvad betydning har det at være idoliseret af masserne, når ens egen datter ikke vil bo hos én?
Æstetisk er “JCVD” hyperstiliseret i en gyldengul teint á la Von Triers “Forbrydelsens element”, hvilket akkompagneres af en frisk og fræk jazzet 60’er-lyd, der lækkert understøtter den melankolske tone, som gennemsyrer filmen. Dette kombineret med den actionmættede og sarkastisk fordomsfremmende indledningssekvens udført i et overbevisende one-shot gør, at der er tale om et stykke filmhåndværk, der dufter markant mere af A- end af B-film. Æstetikken og filmens humoristiske tone har dog én ulempe. Tilsammen distancerer de os fra den skrantende og skriftende hovedperson, hvilket illustreres i den overraskende metamonolog, hvor filmen afbrydes i 6 minutter, alt imens Van Damme på inderlig facon gør status over sit liv og karriere. Her balanceres der knivskarpt imellem det følte og det patetiske, og slutteligt i monologen taber det oprigtige desværre en smule til Hollywood.
“JCVD” er en ambitiøs glædelig overraskelse, hvor der indholdsmæssigt og æstetisk er satset stort, hvilket dog ikke i denne omgang resulterer i en filmisk jackpot. Den visuelle side og det indholdsmæssige spiller ikke kun med, men også mod hinanden, og det ambitiøst opsatte klimaks drukner en smule på stilistikkens alter med overdreven brug af ufokuseret håndholdt kamera. Ikke desto mindre står “JCVD” tilbage som en befriende oprigtig film, der tegner et hudløst portræt af en mand, der gerne vil gøre en forskel, inden det er forbi, og være kendt og respekteret for andet og mere end at være ham den cirkelsparkende belgier fra “Bloodsport”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet