Jimmy’s Hall
Udgivet 12. maj 2015 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Halvvejs inde i filmbiografien “Jimmy’s Hall” slog det mig: den gamle brite Ken Loach har sgu genindspillet ungdomsklassikeren “Footloose”. Måske endda helt uden at være klar over det. I hvert fald er der ikke så få lighedspunkter mellem titlens Jimmy og Kevin Bacons rebelske og danseglade Chicagoknøs, der flytter på landet og må kæmpe mod en forstokket kirke, så han og vennerne kan få lov at danse til tidens toner og kysse og bare være sig selv.
Egentlig burde det være lige til højrebenet at genåbne det gamle forsamlingshus. Byens unge står allerede i kø for at få et sted i ly for de irske vejrforhold at danse. Men alt er ikke så ligetil i Irland anno begyndelsen af 1930’erne. 1920’ernes borgerkrig spøger stadig, IRA tramper taktfast rundt i gaderne, kirkens magt er på sit højeste og de sociale skel er til at tage og føle på. Det siger sig selv, at en amerikaniseret ateist med kommunistiske tilbøjeligheder som Jimmy vil skabe røre. Han har jo jazzplader med i kufferten og usædelige dansetrin at lære fra sig.
Overfor den retfærdige forsamlingshushelt stikker filmens skurke ud som en samling overmodne, sorte hudorme på næsen af en fordrukken kirketjener. Om det er ærkerivalen fra gamle dage, der lader forbitrelsen gå ud over datterens ryg med en ridepisk, eller den forstokkede præst, fader Sheridan, der udråber Jimmy til selveste Antikrist foran menigheden. Begge er de skurkagtige skurke af tegneseriehæftekaliber. Lidt flere nuancer havde klædt dem og fortællingen.
Når de velmenende, men også bastante politiske budskaber flyder lige tykt nok, er det en lise at lade øjnene vandre over de frodige landskaber og dykke ned i den sorte, irske mudder på markerne. Her i fotograf Robbie Ryans billeder finder du de nuancer, som Ken Loach og manuskriptforfatter Paul Laverty viger udenom. Det er ikke i form af Jimmys socialistiske slagord eller fader Sheridans tirader mod den syndens og lastens hule, han anser forsamlingshuset for at være, at man kommer tættere på virkelighedens Jimmy Gralton. Meningen findes derimod i at se sympatiske Jimmy kramme sin gamle mor efter ti års adskillelse, slå det skulderhøje græs med le, danse vel tæt med den nu gifte flamme Oonagh og vandre alene ud over de fugtige irske sletter på flugt fra ordensmagten.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet