John Woo Collector’s Edition 01
Udgivet 25. okt 2006 | Af: The Insider | Set på DVD
Skuespillet er måske en smule ujævnt, plottet delvist forudsigeligt og actionscenerne en anelse svære at applaudere højlydt, når nu man har bevidnet mandens senere og mere raffinerede arbejde. Men filmen er stadigvæk visuelt langt mere ambitiøs og gennemført end størstedelen af de genrefilm, som Hollywood disker op med her 20 år efter, at “A Better Tomorrow” oprindeligt udkom. Filmen opnår en fin balancegang mellem spænding, drama og afdæmpet komik. Den er også uforskammet underholdende, medrivende og på trods af den småbanale historie, så formår Woo på fornem vis at jonglere med flere af følelsesspektrets største følelser, så man endda efterlades en smule rørt. I modsætning til flere af birolleindehaverne gør filmens tre hovedrolleindehavere (især Chow Yun-Fat) det heldigvis også rigtig godt.
Hvor Woo ikke havde den store interesse i at lave “A Better Tomorrow II”, havde han overhovedet ingen interesse i at lave endnu en efterfølger. Derfor burde man måske have overvejet at inkludere en anden film i denne boks end “A Better Tomorrow III”, der ikke engang er instrueret af Woo og har minimal forbindelse til de to tidligere film. Woo er krediteret som producer, men var travlt beskæftiget med at lave sit rendyrkede mesterværk, “The Killer”, mens optagelserne stod på. Filmen er en prequel og foregår øjensynligt godt og vel 10 år før seriens første del. Vi følger en af seriens hovedpersoner, Chow Yun-Fats Mark fra den første film, som bortset fra navnet ikke har meget tilfælles med karakteren fra den første film.
Alle film bliver præsenteret i 1.85:1 anamorphic widescreen format. Den første “A Better Tomorrow” har desværre fået et ofte grynet og delvist videolignende transfer, der også synes at være en anelse forkert beskåret – bare kig på teksterne i starten af filmen. Billedet er også en smule blødt, og kontrasten er lettere ustabil. Farverne fremstår okay, men alligevel en anelse for kedelige og drænede. Heldigvis er der mindre digital støj og snavs end ventet, og artifacts og edge-enhancement er fraværende. Pudsigt nok synes filmen at se bedre ud, jo længere hen man kommer i den, og scenerne, der foregår ved højlys dag, er langt mere skarpe og ugrynede end resten.
Meget anderledes ser trilogiens andet kapitel ikke ud. Mængden af gryn og snavs er dog mindre, og kontrasten er lidt mere solid. Det tredje kapitel er den af filmene, som ser bedst ud, men igen er der ikke den store forskel. Billedet er stadigvæk en anelse blødt og grumset, men farvetemperaturen og kontrasten er bedre end på de to forgangne transfers. Der er for øvrigt et enkelt lille hak i billedet i trilogiens første del, da der er omtrent en halv time tilbage. Det er kort, men desværre en smule iøjefaldende. Noget lignende sker også godt en time inde i treeren, men det er snarere et skidt placeret layer-shift.
For et godt stykke tid siden udgav produktionsselskabet Anchor Bay den første “A Better Tomorrow” film på dvd i USA. Men tilsyneladende havde en eller anden producer med lidt for lange pilfingre ment, at det kantonesiske lydspor ikke var effektivt nok, sådan som det var, og han valgte derfor den noget utraditionelle løsning at smække ny musik ind fra film som “Speed” og “Forrest Gump” for at ‘peppe tingene op’. Uheldigvis er det netop det tåbelige lydspor, som Scanbox har benyttet sig af til den første film i denne æske. Ikke nok med, at det naturligvis er fuldstændig uacceptabelt ikke at have den oprindelige præsentation af filmens lydside tilgængelig, så vil mange nok finde det særdeles distraherende, når så familiære musikalske toner folder sig ud og øjeblikkeligt kaster én fuldstændig ud af filmen. Overgangene er også elendige, musikken overdøver af og til resten af lyden, og den førnævnte producer har bestemt heller ikke haft sans for musikalsk timing. Det er noget værre roderi det her…
Boksen indeholder hhv. engelskdubbede og kantonesiske Dolby Digital 2.0 lydspor (og ikke mono som omslaget hævder) til alle film. Førnævnte problematik er ikke lydsporenes eneste problem. Lyden fremstår en smule for tyndbenet og spids, og der er også en smule overstyring og knasen, men det var nu også forventet. Yderst sjældent formår lyden dog at mønstre en solid bund, og som regel fungerer lydsporene nogenlunde, men de er absolut intet at skrive hjem om. De engelske lydspor er af og til lidt mere fyldige, men også mere slidte – de oprindelige kantonesiske lydspor er at foretrække. Ligesom alle Woos andre Hong Kong film er eftersynkroniseringsarbejdet på filmene ret ringe, så vær forberedt på, at dialogen og skuespillernes mundbevægelser ikke altid ligefrem harmonerer.
Her er udelukkende trailere til alle de inkluderede film og filmene i Scanbox’ anden John Woo boks: “Hard Boiled”, “The Killer”, “Once a Thief” og “Bullet in the Head”.
Boksen indeholder et hæfte, der også er at finde i den anden boks. Det indeholder få siders informationer om John Woo, diverse citater mm. Synderligt interessant er hæftet ikke, og der er desuden flere stavefejl – hvilket for øvrigt også er gældende for teksten på omslaget.
Folk, der ikke tidligere har stiftet bekendtskab med John Woos gamle Hong Kong film, og især dem, som nyder hans amerikanske produktioner og ikke har set hans på mange måder overlegne asiatiske film, bør bestemt tage et nærmere kig på dem. Ud af de tre film i denne boks er det kun de første to, som Woo faktisk har instrueret, og han har samtidigt også lavet flere, bedre film – et par af disse kan man finde i den anden John Woo boks, som også er udgivet for nylig. Men som introduktion til Woos Hong Kong periode fungerer filmene fint. Videopræsentationen er nogenlunde, men lydsporet til den første “A Better Tomorrow” er ikke filmens oprindelige og intet mindre end en skændsel, og ekstramaterialet er minimalt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet