Kæmpen
Udgivet 28. jun 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Se på ham. Han ser mærkelig ud. Det er nemlig ikke Rikards autisme-diagnose, der gør ham mest unormal. Det gør hans hoved. Et deformt Quasimodo-hoved, som konstant råber til alle andre, at han ikke er som dem. Det er “Kæmpen” heller ikke. Den tramper med sine små filmfødder som en kæmpe på det normale. Det, vi kender.
Men det er ikke den sportsfilm, som “Kæmpen” bliver til, der gør den god. Jeg havde gerne undværet den usympatiske danske finalemodstander, der med smart kasket kalder Rikard for Jabba the Hutt. Det er alt for normalt a la “Karate Kid” og “Mighty Ducks”. Jeg hepper mere på den unormale realisme, som når der diskuteres manglende parkeringspladser i pétanque-foreningen. Og om ‘han’ kan fortsætte i klubben. Rikard omtales i tredje person, imens hans unormale medlemskab er blevet et punkt på dagsordenen. Som om han ikke er lige så meget værd som alle de andre, der kaster med kugler efter en lille bold.
På den måde er “Kæmpen” lidt som De Paralympiske Lege, der på mange måder er menneskehedens fineste øjeblik. Det er de unormales øjeblik. Her gemmes de ikke væk, men vises frem. Lige så sympatisk et projekt er “Kæmpen” med sin håndholdte budget-æstetik, der ringer højere med klokken for de unormale end ham fra Notre Dame.
Med “Kæmpen” får de unormale tiltrængt vokseværk i en unormal film, der udfordrer os andre, de normale. Os, der ikke er Morten, Peter, Quasimodo eller den pétanque-spillende Rikard fra Sverige. Dem, vi taler om – ikke med. Johannes Nyholm er ny nordisk mester i sympatisk film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet