Kærligheden flytter ind
Udgivet 20. sep 2017 | Af: Andreas Strini | Set i biografen
Alice er alene med to børn. Separeret fra manden, der har travlt med job i den anden ende af landet. Og så er hun lige fyldt de kritiske 40 år. Men en dag flytter de unge filmmagere Harry, Teddy og George ind. Så skulle romantikken, humoren og dramaet begynde. Men selv når kærligheden flytter ind, så får jeg ingen følelse af romantik, humor eller drama. Jeg føler intet.
Der er bare generelt ikke noget som helst på spil. Alting løser sig. Hvorfor? Fordi det gør det bare. Harry bliver sur på Teddy og George, fordi de tager nogle sideopgaver og ikke har fokus på deres egen films chancer. Men hey! Det er bare helt okay næste gang, de mødes. Teddy slår Alices mand i ansigtet. Med knyttet næve. To gange! Men hey! Det er da bare helt glemt næste gang, de ses. Ingen konsekvens eller stigende spænding. Det kan godt være, at romantik og humor er vigtigst, men der må da altså være en eller anden form for spændingskurve. En sitren. Jeg føler intet.
“Kærligheden flytter ind” er en film om film. Lidt ligesom “The Artist”. Alices far var instruktør. Mor er skuespiller. Harry, Teddy og George prøver at slå igennem i Hollywood. Hvorfor denne tydelige tematik? Derfor. Det er en tom skal. Den forstyrrer mere, end den gavner. Den har absolut intet med historien om ensomme Alice og forholdet til mand, børn og logerende at gøre. Det eneste filmdelen bidrager med er en mere eller mindre unødvendig sidehistorie om drengenes kamp for at slå igennem i Hollywood. Deres historie får mig til at føle, ja, du gættede det. Intet.
Min notesbog efter “Kærligheden flytter ind” var ligesom min følelse under filmen. Helt tom. Det ligner ellers en romantisk komedie. Men den snyder. Den prøver at overflytte store følelser. Men flyttekassen er tom. Intet at flytte. Intet at føle.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet