Længde106 min

GenreThriller

I biografen07/08/2009

Kapring af Metro 1 2 3

3 6
Actionbrag – helt efter køreplanen

Blandt de helt store actionfilminstruktører i Hollywood har britiske Tony Scott siden 80’erne været en af de absolut mest aktive. Med titler som bl.a. “Top Gun”, “The Last Boy Scout” og “Enemy of the State” har Scott konsekvent været fremme i skoene, når det handler om solidt filmisk håndværk. Selvom eksplosioner i massevis klippet i højt tempo såment ikke altid er ensbetydende med kvalitet, kan der næppe stilles spørgsmålstegn ved Scotts sans for hårdtslående underholdning.

Tony Scotts genindspilning af “The Taking of Pelham 1 2 3 ” fra 1974 er vanen tro et actionbrag med højt til loftet. Denzel Washington spiller Walter Gerber, den vagthavende i New Yorks undergrundsbane, hvis dag lige pludseligt udvikler sig til ren kaos. Et tog bliver nemlig kapret af den psykopatiske Ryder – i John Travoltas skikkelse – der truer med at dræbe togets passagerer inden for en time, hvis ikke han får ti millioner dollars. Noget modvilligt bliver Gerber forhandlingsleddet mellem Ryder og politiet – og den ellers milde togmand ender med at blive presset ind i en hæsblæsende kamp på liv og død.

Er man blot en smule bekendt med Tony Scotts actionfilm, ved man også, hvad der er i vente. Scotts velkendte forkærlighed for musikvideoæstetik, testosteronpumpede actionsekvenser og tvivlsomme plots indfries helt efter forventning. “Kapring af Metro 1 2 3” er en helt igennem ordinær Tony Scott-rutschebanetur, dog tilpas underholdende til, at man ser gennem fingre med et ikke særligt gennemtænkt handlingsforløb.

Allerede fra start lægges der hårdt ud. Forteksterne er mere eller mindre ét langt unødvendigt klimaks, og aldrig før har afsløringen af en films titel været så suspensefyldt. Dette er helt igennem symptomatisk for resten af filmen – tomme tønder buldrer jo som bekendt mest. Scott maser imidlertid speederen i bund med så hæmningsløs begejstring, at man ikke kan undgå at blive fanget i slipstrømmen. Dog er det vitterligt svært at lade være med at trække på smiletbåndet af visse scener. Ofte føles det som om, alt for meget action er presset ind på de steder, hvor der er en smule død tid. Det bliver bestemt aldrig kedeligt – til gengæld er det umuligt at tage helt seriøst.

Det ville være pure opspind at kalde noget som helst ved “Kapring af Metro 1 2 3” for originalt eller kreativt. Filmen svælger i Scotts bagkatalog af så unuancerede stereotyper, at man både frydes og væmmes. Og det er filmens gennemgående dilemma. Eksempelvis er John Travoltas præstation som hyperintelligent superskurk umiddelbart lige i skabet. Alligevel føles karakteren klodset og gumpetung, når han sætter Guinness-rekord i at råbe motherfucker flest gange i træk på så kort tid som overhovedet muligt. Denzel Washington og Tony Scott har arbejdet sammen tre gange tidligere, og det kan mærkes. Washington har taget en blunder på kontoret, hvor han stille og roligt kører rollen hjem på nonchalant autopilot. Egentlig er der heller ikke grund til andet. Der forsøges ikke at fremmane andet end en film, der skal underholde for enhver pris uden de helt store udsving.

Der er lavet bedre actionfilm end “Kapring af Metro 1 2 3”. Også af Tony Scott, der hverken tilføjer noget som helst nyt til genren eller sit CV. Det kunne have været spændende at se en opfølgning på den benhårde og brutale stil fra “Man on Fire”, de kreative overvågningseffekter som i “Enemy of the State” eller blot så godt dialogarbejdet som i “The Last Boy Scout”. Scotts nyeste udspil er dog et jævt bidrag til en genre, der godt kunne bruge et friskere pust end blot gammelt brændt gummi på nye dæk.

Walter Garber er Washington New York City Subways vagtleder. Pludselig forvandler en ubegribelig forbrydelse den ganske almindelige hverdag til det rene kaos – nogen har kapret et tog. Ryder er den kriminelle superhjerne bag kuppet, der sammen med sine fire stærkt bevæbnede mænd truer med at henrette togets passagerer, med mindre en gigantisk løsesum betales inden for 60 minutter. Mens stressniveauet banker helt op i det røde felt, udnytter Garber sin indgående viden om subway-systemet i kampen mod uret for at overvinde Ryder og redde passagererne. Men tilbage står et kæmpe spørgsmål, som Gerber ikke kan se nogen logisk forklaring på – for selv om togpiraterne når at få de mange penge inden for fristen… hvordan har de tænkt sig at slippe væk?