Kapring af Metro 1 2 3
Udgivet 6. aug 2009 | Af: dolphinfriendly | Set i biografen
Blandt de helt store actionfilminstruktører i Hollywood har britiske Tony Scott siden 80’erne været en af de absolut mest aktive. Med titler som bl.a. “Top Gun”, “The Last Boy Scout” og “Enemy of the State” har Scott konsekvent været fremme i skoene, når det handler om solidt filmisk håndværk. Selvom eksplosioner i massevis klippet i højt tempo såment ikke altid er ensbetydende med kvalitet, kan der næppe stilles spørgsmålstegn ved Scotts sans for hårdtslående underholdning.
Er man blot en smule bekendt med Tony Scotts actionfilm, ved man også, hvad der er i vente. Scotts velkendte forkærlighed for musikvideoæstetik, testosteronpumpede actionsekvenser og tvivlsomme plots indfries helt efter forventning. “Kapring af Metro 1 2 3” er en helt igennem ordinær Tony Scott-rutschebanetur, dog tilpas underholdende til, at man ser gennem fingre med et ikke særligt gennemtænkt handlingsforløb.
Det ville være pure opspind at kalde noget som helst ved “Kapring af Metro 1 2 3” for originalt eller kreativt. Filmen svælger i Scotts bagkatalog af så unuancerede stereotyper, at man både frydes og væmmes. Og det er filmens gennemgående dilemma. Eksempelvis er John Travoltas præstation som hyperintelligent superskurk umiddelbart lige i skabet. Alligevel føles karakteren klodset og gumpetung, når han sætter Guinness-rekord i at råbe motherfucker flest gange i træk på så kort tid som overhovedet muligt. Denzel Washington og Tony Scott har arbejdet sammen tre gange tidligere, og det kan mærkes. Washington har taget en blunder på kontoret, hvor han stille og roligt kører rollen hjem på nonchalant autopilot. Egentlig er der heller ikke grund til andet. Der forsøges ikke at fremmane andet end en film, der skal underholde for enhver pris uden de helt store udsving.
Der er lavet bedre actionfilm end “Kapring af Metro 1 2 3”. Også af Tony Scott, der hverken tilføjer noget som helst nyt til genren eller sit CV. Det kunne have været spændende at se en opfølgning på den benhårde og brutale stil fra “Man on Fire”, de kreative overvågningseffekter som i “Enemy of the State” eller blot så godt dialogarbejdet som i “The Last Boy Scout”. Scotts nyeste udspil er dog et jævt bidrag til en genre, der godt kunne bruge et friskere pust end blot gammelt brændt gummi på nye dæk.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet