Kick-Ass 2
Udgivet 29. aug 2013 | Af: The Insider | Set i biografen
Hollywood er underkastet en række naturlove, hvor den ene lyder, at hvis en film bliver et hit, så skal en fortsættelse prompte produceres og på alle leder og kanter være større end forløberen. “Kick-Ass” var en pragtfuld tegneseriefilmatisering, som især udmærkede sig ved aldrig at kamme over i den slags overdrevne actionsekvenser, der ellers gennemsyrer genren. Det var en forfriskende superheltefilm uden radioaktive edderkopper og limegrøn kryptonit, men med ganske almindelige drenge og piger iført kulørte kostumer, der tit får tæsk, netop fordi de er almindelige. Den blev også et hit, så en “Kick-Ass 2” var uundgåelig. Men tør man overhovedet håbe på, at toeren vil affeje Hollywood-lovene og bevare den jordforbindelse, der gjorde etteren så unik og indtagende?
Den første film handlede om Daves overgang – ikke blot fra pubertær drengerøv til sejlivet selvtægtsmand, men også fra knægt til mandfolk. Vi så ham skrinlægge Dave Lizewskis uvisheder og træde i karakter som Kick-Ass, og således har den første “Kick-Ass”-film allerede sat toeren i en uhyre ugunstig situation, for hvordan katten kan “Kick-Ass 2” opnå større pondus end sådan en skæppeskøn skabelsesberetning? Filmmagerne har formentlig selv øjnet dilemmaet og derfor tyet til ovennævnte, veletablerede Hollywood-formular: Kulisserne er større, persongalleriet er større, og de imponerende actionsekvenser rummer langt flere aktører og vilde stunts. Måske har den nyankomne instruktør, Jeff Wadlow, ræsonneret, at hvis etteren ikke kunne overgås i kvalitet, så kunne den i hvert fald overgås i kvantitet.
Wadlow har også svært ved at knytte alle de sideløbende historier ordentligt sammen, så “Kick-Ass 2” ender med at føles lidt fragmentarisk – som et lettere rodet miks af flere separate tv-afsnit. Men gudskelov er flere af disse parallelle handlingsforløb særdeles stærke i sig selv. Christopher Mintz-Plasse, der fik sit gennembrud som ultranørden McLovin i den mægtige “Superbad”, er tilbage som den ranglede gangsterdreng Chris D’Amico, der nu er opsat på at dræbe Kick-Ass under aliasset The Motherfucker. Mintz-Plasse får frie tøjler til at overspille med manér, og han er det humoristiske højdepunkt i en film, der rummer mange gedigne grin. ”Jeg bliver udødelig! Som en ond Jesus!” er mit personlige yndlingscitat fra den arrige The Motherfucker.
Men “Kick-Ass 2” tilhører først og fremmest den 16-årige Chloë Grace Moretz, der er tilbage som den lille, heroiske Hit-Girl. Det er hende, som denne gang skal træde i karakter. Hun skal beslutte, om livet som superhelt overhovedet er foreneligt med den skiftevis opkvikkende og hjerteskærende tilværelse som gymnasiepige, og om hun nogensinde kan passe ind i en normal verden, hvor hendes hemmelige superheltealias betragtes som en vanskabning. Hendes scener har ofte en velkommen, emotionel tyngde, og filmen sparker især røv, når hun er i centrum, så hvis en tredje film bliver søsat en skønne dag, må den mægtig gerne have Hit-Girl som omdrejningspunkt.
Se også: Filmz TV møder “Kick-Ass 2”-holdet!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet