Kong Arthur: Legenden om sværdet
Udgivet 10. maj 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Den her “Kong Arthur”-film er lige dele ridder-mytologi og “Snatch”-koreografi a la Guy Ritchie. Den formbevidste blære-instruktør tager igen fat i et ærkebritisk ikon, som han gjorde det med “Sherlock Holmes”, hvor Robert Downey Jr. med spydig ironi og action-eksplosioner gjorde noget helt nyt med den stiv-britede detektiv. Helt lige så godt går det dog ikke med “Legenden om sværdet”.
For det er bestemt en Guy Ritchie-film, der her fortæller origin-historien om Arthur, som blev konge, da han trak sværdet ud af stenen. Det er nemlig ikke vanlig ridder-action, som Chris Hemsworth-klonen Hunnam leverer med sit magiske sværd. Det er slow-motion, der i det næste spoles fast forward, imens kameraet klipper og sprinter ind, ud og til siden. Det er rigtig Ritchie. Det er det også, når der skal fortælles røverhistorier om hverken Dolke-Mike eller Kosher-Mike, men derimod Mike Braktud på dejligt snatchet cunt-britisk.
Det hele ender naturligvis med et opgør med den her histories Scar, Jude Law, der er ond onkel iklædt skind, imens han bløder fra næsen. Han er ond, Arthur er god. Han ofrer sin familie for magten, Arthur vil magten for at beskytte. Og det i øvrigt helt uden konsekvenser. Hersker-sværdet gør dig ikke gal, som ringen påvirker Frodo. Hvis du er født god, så kan du åbenbart udmærket blive diktator… Øhm konge.
Så det her eventyr bliver aldrig kongeligt. For selv om Sherlock Holmes ikke bliver den samme igen efter Guy Ritchie, så ryster “Kong Arthur” ham hurtigere af sig. Til det er “Legenden om sværdet” for lidt Ritchie og for meget endnu en tronarving, der meget snart bliver majestæt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet