Lawless
Udgivet 10. okt 2012 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Selvom spiritusforbuddet i 1920’erne og 30’ernes Amerika ikke umiddelbart lyder som et sindsoprivende spændende emne, så var det alligevel en tid, hvor kriminaliteten var på sit højeste, og mafiaen nød sin foreløbigt største storhedstid. “Lawless” foregår netop i den tidsperiode, hvor ulovlig sprut var omgæret af lig og lemlæstelser.
Historien om de tre lovløse brødre bevæger sig i et relativt langsomt tempo, og spændingen er sommetider drejet ned på laveste blus. Men det gør næsten ingenting, for det er nemlig stemningen, der bærer “Lawless”. En stemning så udpræget, at det er lige før, man selv kan fornemme den svage duft af whisky fra hjemmebrænderiet og mærke støvet dale på brødrenes veranda på en almindelig eftermiddag. Når en person på et tidspunkt bemærker en sær lugt fra hovedskurk Charlie Rakes, tager man endda sig selv i at være skuffet over, at man ikke selv lagde mærke til den. “Lawless” er simpelthen så konsekvent, som en film kan blive i sit portræt af en epoke, der for længst er overstået. Instruktør John Hillcoat er interesseret i, hvordan livet var for en hjemmebrænder under forbudstiden. Han er mindre interesseret i reel historiefortælling, og det er her, “Lawless” desværre fejler lidt. For selvom Hillcoat har godt styr på skildringen af miljøet, så kan hans nyeste film ikke overleve på sin miljøskildring alene.
Det hele er hjulpet godt på vej af et godt soundtrack af Nick Cave og Warren Ellis og også af skuespillere, der har godt tag i deres respektive roller. Guy Pearce er direkte uhyggelig som den djævelske Charlie Rakes, der mest af alt minder om en ulv, der snuser rundt i et fremmed territorium. Med en sideskilning som kun de bedste frisører ville kunne gøre efter, lurer han alle steder og er ikke en fjende, man ville ønske for nogen. Shia LaBeouf, der i dén grad har noget at skulle bevise i Hollywood, er også perfekt castet i rollen som den uskyldige, men ambitiøse Jack. Det er et smart træk for LaBeouf at tage en rolle, der kører på hans uskyldige udseende og fremtoning samtidigt med, at han her kan bevise, at han kan mere end bare at spille en overfrisk og dumdristig dreng.
Der kan ikke herske nogen tvivl om, at “Lawless” er en voldelig film. Det er bare ikke i volden, filmens styrke ligger, men derimod i de små og mere stille øjeblikke. Det er ærgerligt, at instruktør John Hillcoat ikke er lige så dygtig til at iscenesætte filmens brutale momenter som dens dvælende, for i så fald havde vi formentlig haft at gøre med et mesterværk i stedet for en blot ganske hæderlig, men også lettere forglemmelig gangsterfilm.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet