Le quattro volte
Udgivet 16. mar 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Som filmværk er “Le quattro volte” lidt af et mirakel. Stort set alle de elementer, som, vi forventer, en god film besidder, er fraværende. Der er så godt som ingen dialog, intet egentligt spændingselement eller store overraskende handlingstvists. Al traditionel tækning synes at diktere, at den slags film bør være dræbende kedelige, men alligevel sidder man opslugt og fascineret tilbage.
De indledende minutter efterlader hurtigt tilskueren i tvivl om, hvad der mon nu skal udspille sig: Vi møder en gammel gedehyrde, der med faste, men tiltagende vaklende skridt leder sin hjord ned ad tilgroede stier. Hans bevægelser og hosten afslører tydeligvis en sygdom, og tilsyneladende for at afhjælpe sin smerte bytter han gedemælk bort for et pulver af en slags, som han drikker hver aften. Hans ensomme død bliver signalet til en drejning i filmen, og i stedet følger vi en nyfødt gedeunge, der på sin vej ud i den store verden møder sine omgivelser med nysgerrighed og interesse, men som også bliver konfronteret med verdens ubarmhjertige indretning.
At filmen fungerer, skyldes ikke mindst Frammartinos visuelle sans, de ekstremt flotte billeder, han disker op med, og den delikate opbygning af scener, hvoraf nogle af hans påfund kan måle sig med Jacques Tatis. I en spektakulær lang scene, hvor kameraet filmer uafbrudt, bliver en faldefærdig lastbil kilden til nogle indespærrede dyrs frihed, og i visse scener spiller dyrene så godt, at man næsten mistænker dem for at have læst manuskriptet.
Hvad handler filmen så essentielt om? Det er nemt at anskue den som en letkøbt filosoferen om livets gang og sjælens vandring i forskellige stadier, men det er værd at bide mærke i, at Frammartino aldrig påtvinger et sådant syn på tingene. Han antyder blot nogle sammenhænge og lader det så være op til os at forbinde punkterne eller ej. Som filmværk kræver den tilskuerens tålmodighed, men giver man filmen den, bliver man belønnet med et sublimt billeddigt. Ved første indtryk er “Le quattro volte” ganske vist en film uden egentlig handling, ord eller musik, men på fineste vis gør den de daglige gøremål til dramatik, gedernes brægen til dialog og vindens hvislen til en hel symfoni.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet