Logan Noir
Udgivet 16. jul 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det er den samme film. Og noget helt andet. I “Noir” blødes der ikke rødt, når Hugh Jackman en sidste gang i rollen som Wolverine smadrer sine kløer af adamantium ind igennem kraniet på en skurk. Farveskalaen er tonet ned, gjort mere simpel. Sort og hvid – og ret meget gråt. Det minder mig om en gammel John Ford-western, hvor en ensom cowboy rider ud én sidste gang, inden det er slut.
Se bare lyset fra forlygterne på den limousine, hvor Logan kører chauffør for at tjene til Charles Xaviers demens-medicin. Professor X er stadig spærret inde i siloen på det nedlagte landsted, hvor albinoen Caliban holder sig indendørs. I mørket. Men ude i siloen kiler lyset sig ind. Det ligner et fotografi på en udstilling for den slags kunst, der normalt ikke rimer på “X-Men”. Lyset ser lækkert ud i “Noir”. Også på neonskiltet, hvor ‘Motel’ skinner igennem. Det er her Logan henter pigen, Laura, inden de igen tager på roadtrip-flugt til North Dakota, hvor Eden efter sigende findes.
Det er egentlig pudsigt, at sort-hvid er så fremmed på film i dag. Dengang farvefilmen brød igennem, blev den opfattet som urealistisk og pjattet. Ja, kulørt. Selv om verden jo er i farve. Men verden er jo også i 3D, selv om det ikke nødvendigvis giver en mere virkelighedstro filmoplevelse. Men det giver en anden oplevelse. I dag giver sort-hvid en mere cool oplevelse. Sådan lidt Jim Jarmusch-agtig. Ligner måske også mere klassisk kunst. Det er alvor, når farverne forsvinder fra kinderne.
Derfor er “Noir” måske også en mere distanceret oplevelse. Når Logan rider ud for at frelse fremtiden, bringer det ultimative offer, så er tårerne ikke så følelsesmæssigt varme i kold grå, som de var i irl-farver. Men måske smukkere. Således er “Noir” ikke bedre eller dårligere end “Logan”. Det er bare anderledes, når Wolverine ikke ser rødt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet