Looking for Eric
Udgivet 1. okt 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Instruktørveteranen og venstrefløjshumanisten Ken Loach er berømt for sine besk bidende og nuanceret diskussionslystne film, der er præget af en nærmest manisk tilstræbt realisme samt et entydigt fokus på mennesker fra nederste lag af samfundspyramiden. Sjældent finder eller peger Loach på løsninger for disse mennesker, idet britens verdenssyn gør, at det er umuligt for individet reelt at gøre en forskel. Pessimismen såvel som den entydige realisme er for en stund lagt en smule på hylden i “Looking for Eric”, der byder på fantasi, fodbold og sammenhold.
“Looking for Eric” er en enormt sammensat film, der på den ene side er ekstremt klassisk Loach’sk i sin opbygning og tematik, men på den anden side viser en helt ny og uudforsket side af britens filmiske forfatterskab, der med denne film er langt mere optimistisk drømmende og humørfyldt end set tidligere. Fokus er ligeledes en smule ændret i denne ombæring. Hvor Loach tidligere i film som “En fri verden” og “Sweet Sixteen” har fokuseret på den unge generations vanskeligheder i en globaliseret og individualistiske verden, så følger vi i “Looking for Eric” en person, fra før verden gik af lave – fra dengang, der fandtes kammeratligt sammenhold, og hvor man stod op og så fodbold.
Afleveringen, holdets betydning, sammenhold og kammeratskab – det er i disse værdier, Loach peger på en løsning for sin hårdtprøvede hovedperson. Individet kan score enkelte mål alene, men sammen vindes der store kampe, og det både på og udenfor banen. Konkret udmøntes denne løsning i filmen i en civil selvtægtende aktion, der mere peger på jungle- end på sammenholdets lov, hvilket gør, at man efterlades splittet i biografmørket, på én gang opmuntret og forfærdet.
Boldekvilibristen Cantona viser, at han ikke blot mestrer fodbold, men også skuespillet, der med selvironisk distance efterlader en med noget så sjældent som smil på læben efter en Ken Loach-film. Samtidig er det prisværdigt, at den ellers notoriske pessimist Loach peger på en løsning for vores uheldige helt Eric. Sammenhold og kammeratskab kan lyde som slidte venstrefløjsfraser, men virker velplacerede i en tid, hvor individualismen har sejret (eller tabt?) ad helvede til. At løsningen i det konkrete tilfælde indeholder civil selvtægt skæmmer dog det samlede indtryk betydeligt, hvilket virker særligt paradoksalt i en film med Cantona på rollelisten, der netop er berømt og berygtet for et overfald på en tilskuer. Cadeau for fantasi og fodbold, men glem ej fairplay.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet