Looking for Eric

InstruktionKen Loach

MedvirkendeSteve Evets, Eric Cantona, Stephanie Bishop, Gerard Kearns, Stefan Gumbs, Lucy-Jo Hudson, Cole Williams, Dylan Williams, Matthew McNulty, Laura Ainsworth, Max Beesley, Kelly Bowland, Julie Brown, John Henshaw, Justin Moorhouse

Længde116 min

GenreKomedie, Drama

IMDbVis på IMDb

I biografen02/10/2009


Anmeldelse

Looking for Eric

4 6
Fantasi, fodbold og sammenhold

Instruktørveteranen og venstrefløjshumanisten Ken Loach er berømt for sine besk bidende og nuanceret diskussionslystne film, der er præget af en nærmest manisk tilstræbt realisme samt et entydigt fokus på mennesker fra nederste lag af samfundspyramiden. Sjældent finder eller peger Loach på løsninger for disse mennesker, idet britens verdenssyn gør, at det er umuligt for individet reelt at gøre en forskel. Pessimismen såvel som den entydige realisme er for en stund lagt en smule på hylden i “Looking for Eric”, der byder på fantasi, fodbold og sammenhold.

Postbuddet Eric fra arbejderbyen Manchester lider udover angst af, at hans levede liv hører til i en nostalgisk fortid. En fortid, hvor ungdommen klarede deres uoverensstemmelser uden knive og pistolers feje hjælp, og dengang arbejderne havde råd til at se fodbold på Old Trafford, hjemsted for Manchester United. Eric har vanskeligt ved at passe sit job grundet sine angstanfald, hvorfor hverdagen ikke just bliver mere smidig, da den ældste af ekskonens sønner, som nu bor hos Eric, rager uklar med en lokal bandeleder. De presserende problemer afhjælper Eric igennem en virkelighedsflugt baseret på hash, der har den bivirkning, at fodboldidolet Eric Cantona materialiseres for ham. Franske Cantona bliver Erics ven og lommefilosofiske mentor i nødens stund.

“Looking for Eric” er en enormt sammensat film, der på den ene side er ekstremt klassisk Loach’sk i sin opbygning og tematik, men på den anden side viser en helt ny og uudforsket side af britens filmiske forfatterskab, der med denne film er langt mere optimistisk drømmende og humørfyldt end set tidligere. Fokus er ligeledes en smule ændret i denne ombæring. Hvor Loach tidligere i film som “En fri verden” og “Sweet Sixteen” har fokuseret på den unge generations vanskeligheder i en globaliseret og individualistiske verden, så følger vi i “Looking for Eric” en person, fra før verden gik af lave – fra dengang, der fandtes kammeratligt sammenhold, og hvor man stod op og så fodbold.

Det kontroversielle og arrogant hidsige Manchester United-ikon Eric Cantona står for det fantaserende nyskabende og humørmæssigt opkvikkende i filmen, der med sublim fornemmelse for selvironi og fransk arrogance konstaterer: ”Jeg er ikke menneske, jeg er Cantona” – touché! Delen med Cantona udvikler sig til en ganske usædvanlig fanfilm, hvor der diskes op med lækre nostalgitrippende klip fra hans tid i den røde trøje. Henrykkende for en fodboldfeinschmecker, men tilsvarende indforstået for en grønsværsnovice. Cantona var og er en ener, en individuel kreatør, der alene kunne lave magi på banen, hvorfor det er ganske overraskende for postbuddet Eric, da svaret fra Cantona falder på spørgsmålet om, hvilket øjeblik der var det største på fodboldbanen. “En aflevering”, lyder det uselviske svar på selvsikkert engelsk med charmerende fransk accent fra idolet.

Afleveringen, holdets betydning, sammenhold og kammeratskab – det er i disse værdier, Loach peger på en løsning for sin hårdtprøvede hovedperson. Individet kan score enkelte mål alene, men sammen vindes der store kampe, og det både på og udenfor banen. Konkret udmøntes denne løsning i filmen i en civil selvtægtende aktion, der mere peger på jungle- end på sammenholdets lov, hvilket gør, at man efterlades splittet i biografmørket, på én gang opmuntret og forfærdet.

Boldekvilibristen Cantona viser, at han ikke blot mestrer fodbold, men også skuespillet, der med selvironisk distance efterlader en med noget så sjældent som smil på læben efter en Ken Loach-film. Samtidig er det prisværdigt, at den ellers notoriske pessimist Loach peger på en løsning for vores uheldige helt Eric. Sammenhold og kammeratskab kan lyde som slidte venstrefløjsfraser, men virker velplacerede i en tid, hvor individualismen har sejret (eller tabt?) ad helvede til. At løsningen i det konkrete tilfælde indeholder civil selvtægt skæmmer dog det samlede indtryk betydeligt, hvilket virker særligt paradoksalt i en film med Cantona på rollelisten, der netop er berømt og berygtet for et overfald på en tilskuer. Cadeau for fantasi og fodbold, men glem ej fairplay.


Kort om filmen

Postbuddet Erics liv er bare noget rod lige nu. Familielivet er kaotisk, han kan ikke styre sine stedsønner, og så står der en kæmpe cementblander i forhaven. Men det, som optager Eric allermest, er, hvorvidt han har mod nok til at opsøge Lily, kvinden, som han elskede for tredive år siden? Erics fodbold-venner prøver på alle mulige og vanvittige måder at hjælpe ham, og de mener det godt, men Eric får det bare dårligere og dårligere. Når det ser allersortest ud, er hans eneste allierede idolplakaten af fodboldhelten Eric Cantona. Cantona bliver Erics eneste sande, men også imaginære ven, der fra tid til anden dukker op og udfordrer det fortabte postbud til at møde fortiden og se den i øjnene. Som Cantona siger: “Den, der er bange for at kaste terningen, kommer aldrig til at slå en sekser.”