Lymelife
Udgivet 22. sep 2010 | Af: kilgore | Set i biografen
Der skulle være så dejligt derude i forstæderne. Væk fra storbyens trænge kår med larm og smog. Et hus til hver familie – og have skal der til – og garage til den nyvaskede bil selvfølgelig. Et moderne paradis, hvor livets gøremål som at klippe hæk eller samle blade gøres med et smil, mens fuglene kvidrer og naboen hilser. Det sku’ vær’ så godt, men så’r det faktisk skidt – er blandt andet, hvad vi fortælles i filmen “Lymelife”.
“Lymelife” byder i en af de første scener på lang panorering forbi en række ens villaer med tilhørende velplejede græsplæner og indkørsler. Vemodigt guitarspil ledsager på lydsiden, mens blade i efterårets prangende farver stille daler ned over sceneriet. Fint og melankolsk, men det undgår ikke at minde om noget, man har set en del gange før. Og sådan er “Lymelife”. Fyldt med små gode scener om tristesse og trakasserier i forstadssumpen, men for det meste ledsaget af en fornemmelse af genbrug.
Forældrene udgør i filmen nogle sære størrelser. Løgnagtige og fordækte fjumrer de rundt med halvkvaste drømme om den store succes, den perfekte kone/mand og det perfekte liv. Som gruppe får de nogle gevaldige hug filmen igennem, særligt Scotts ejendomsmægler-far, der med Alec Baldwins oppustede hæse skulen ikke vinder megen sympati. Filmen står så absolut på de unges side, men den bombastiske skildring af de voksne gør det også mindre interessant at følge deres gøren og laden. Og igen ønsker fortællingen aldrig at overraske. Faderen knalder selvfølgelig med nabokonen – og hendes forsmåede ægtemand, der er ivrig skarpskytte, mon ikke han kunne finde på at skyde en vis herre…?
Demaskeringen af den amerikanske forstadsidyl har efterhånden dannet sin egen genre med dysfunktionelle familier, seksuelle frustrationer og køkkenbordsskænderier. Alt sammen behandlet overbevisende i film som “Ordinary People”, “The Ice Storm” og “American Beauty”. Derick Martinis debutfilm “Lymelife” lægger sig i kølvandet på disse, men formår trods mange fine træk, som især skyldes de unge skuespilleres præstationer, ikke at være mere end en lidt bleg gentagelse af de elementer, som hører sig til genren.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet