Magnificent Seven, The
Udgivet 21. sep 2016 | Af: Oskar K. Bundgaard | Set i biografen
Det her er et remake af et western-remake af den japanske Kurosawa-klassiker “De syv samuraier”. Med sådant et forlæg bør det være vanskeligt at gå helt galt i western-byen. Men det gør Antoine Fuqua med den her sammenbidte og ultravoldelige actionfilm, der misforstår alt, hvad der gjorde de to originaler værd at se.
Scenen går fra pinlig til ufrivilligt sjov, da Sarsgaard holder en ualmindeligt skurkeagtig skurketale til de skræmte kirkegængere, om at de skal sælge ham deres jordlodder, for ellers kommer han og slår dem ihjel. Han slutter talen af med at beordre sin indianer-håndlanger til at kaste en tomahavk i ryggen på en sagesløs kvinde. Ondt. Og den ondskab må de fromme naturligvis forsvare sig imod. Derfor hyrer de den modvillige cowboy, Chisolm, spillet af Denzel Washington, til at beskytte dem. Derfra går der en halvdel med, at Washington samler en etnisk mangfoldig gruppe af lejesoldater og lykkeriddere, der skal besejre Sarsgaard og redde dagen. Yee-haw.
Den manglende motivation viser, hvordan filmskaberne tydeligvis ikke har forstået kildematerialet. I “Syv mænd sejrer” fra 1960 har næsten alle karaktererne en sekundær motivation for at hjælpe. De er på flugt fra loven, de mangler penge eller også vil de bare i kamp for at vinde hæder og ære. Grundfortællingen handler om slette mennesker, der lærer at kæmpe for, hvad der er rigtigt. Men for Antoine Fuqua er hele historien intet andet end en undskyldning for at lave et supervoldeligt klimaks, der ikke har nogen vægt, fordi jeg ikke har nogen motivation.
Til sidst brager det originale tema fra “Syv mænd sejrer” som ledsager til rulleteksterne. Musikstykket er genkendeligt og langt mere fængende end det totalt anonyme filmmusik, der ellers er blevet brugt til dette nye remake. Det er det bedste ved “The Magnificent Seven”, der arbejder ihærdigt for ikke at virke tilbageskuende, men som under arbejdet med at lave noget nyt og anderledes har glemt alt det, der gjorde originalerne til film, som har gjort sig fortjent til at blive genindspillet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet