Margot at the Wedding
Udgivet 17. apr 2008 | Af: Benway | Set i biografen
De to søstre Margot og Pauline viser sig på mange måder at være hinandens modsætninger. Hvor Margot er blevet en evigt kritiserende og udfarende succesfuld forfatter, er Pauline blevet boende i det nedslidte barndomshjem og har umiddelbart en mere rund, eftergivende personlighed, som dog viser sig også at have sine giftige sider. Snart lurer gamle konflikter, mens spydighederne tager til, og stemningen i huset bliver tiltagende anstrengt. Samtidig viser det sig, at Margot muligvis har haft et helt andet motiv til at foretage rejsen end først antaget.
Filmen handler om mennesker – ikke plotkonventioner, og i lighed med Baumbachs tidligere film er det blot en papirtynd handlingstråd, der holder filmen sammen. Dialogen er til gengæld proppet til randen med udsædvanligt velskrevne replikker, der skiftevis er rammende, bevægende og morsomme – ofte i en og samme sætning. Der synes ikke at være en henkastet bemærkning, der ikke er ladet med betydning. Skuespilmæssigt er filmen holdt op af en duperende gruppe. Som de to stridende søstre er Nicole Kidman og Jennifer Jason Leigh fabelagtige, og Jack Blach er ligeså ubetalelig som den lidet imponerende Malcom.
Hvis “The Squid and the Whale” til tider virkede som en bitter pille at sluge, så er “Margot at the Wedding” næsten værre, og personerne er nærmest endnu mere brutale. Filmen tigger ikke efter vores sympati, og den ligger ikke fingrene imellem i den nådesløse udstilling af menneskelige svagheder. Netop derfor virker portrættet af den dysfunktionelle familie dog også langt mere overbevisende end i film af mindre format.
Selvom “Margot at the Wedding” måske ikke helt når de højder, som “The Squid and the Whale” nåede, så cementerer den under alle omstændigheder Baumbachs betydelige talent som en art amerikansk diagnosticerende Bergman med en skæv galgenhumor, der ikke desto mindre græder med sine hovedpersoner. Det er måske svært at finde andre, som man elsker lige så højt som sin familie, men kærlighed udelukker som bekendt ikke følelserne jalousi, mistro, væmmelse, foragt og had. Man kan finde lidt af hver slags i denne formidable film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet