The Martian
Udgivet 7. okt 2015 | Af: Oskar K. Bundgaard | Set i biografen
Siden 1719 har overlevelseshistorier været fascinerende. Det var dengang, at romanen om Robinson Crusoe for første gang blev udgivet. Typisk finder disse historier om overlevere sted på øde øer, golde bjergtoppe eller dybt inde i junglen. “The Martian” tager skridtet videre, ud i rummet og placerer en strandet astronaut på Mars. En planet, der er lige så smuk, som den er frygtindgydende. En verden af skønhed, som hader alt, der lever. Resultatet af “Robinson Ekspeditionen” på Mars er et glimrende overlevelsesdrama, men jeg blev aldrig klogere på Matt Damons indre marsmand.
Desværre er han ikke alene. Jo, altså på Mars, men ikke i filmen, “The Martian”. Omkring halvdelen af spilletiden er afsat til dramaet i NASA. Det opdages nemlig hurtigt, at Mark Watney er i live. Nu skal han hentes hjem. Et hav af bikarakterer introduceres, der spilles af skuespillere fra a-listen som Kristen Wiig og Sean Bean, men som ironisk nok overbefolker “The Martian”. Den ene overlever på den øde ø i rummet er styrken.
Derfor frygtede jeg aldrig for alvor for Watney. Han er den fødte overlever. Problemer med mad, kommunikation og varme klares hurtigt, imens løsningen serveres med en rum-inspireret punchline. Ja, jeg sad næsten med en følelse af, at hvis Watney virkelig gad, så kunne han bare bygge sit eget rumskib ud af toiletpapir, brugte tandstikker og sand for så at flyve tilbage til Jorden igen. Eller måske videre til Jupiter?
Alligevel så er der bare en grundlæggende fascination ved at se et menneske overleve på råt instinkt. Det er den fascination, der har gjort “Robinson Crusoe” til et af de mest velkendte værker i vestlig litteratur. Og det er det, der i enden gør “The Martian” til en god filmoplevelse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet