Metropolis
Udgivet 25. okt 2009 | Af: DjBeau | Set på DVD
Aaargh! En stumfilm! To timers dødkedelig, langtrukken, sort/hvid fald-på-halen med alt penslet ud, så selv de 80-årige kunne følge med i 1927. Næh nej, tro om igen, for denne gang drejer det sig om et af de allerstørste mesterværker fra det levende billedes barndom: Fritz Langs “Metropolis”. Ikke alene har filmen været en af filmhistoriens største inspirationskilder ifht. set design, “Metropolis” står også for en lang række teknologiske landevindinger og fortællemæssige nyskabelser. Med et budget på, hvad der i dag vil svare til 200 millioner dollars, er der ingen tvivl om, at “Metropolis” i sin tid har været et spektakulært værk.
Lad os først lige finde ud af, hvad det er, vi sidder med her. Der er udgivet en del forskellige udgaver af “Metropolis”, og de kan være svære at finde rundt i. I Argentina har man netop fundet en kopi af filmen, som den så ud i sin fulde længde, da den udkom i 1927. Det er ikke den udgave, vi har at gøre med her. Det er derimod udgaven fra 2002, som på daværende tidspunkt var den længste, man kunne samle fra diverse filmruller, der havde overlevet tidens tand. Hvorfor, man vælger at udgive 2002-udgaven nu, hvor den længere version snart er på vej, er en gåde. På trods af at der pga. beskadigede filmruller mangler en del materiale, hænger historien dog ganske fint sammen.
Det er ikke svært at forstå, hvorfor Metropolis er gået over i historien som en af de designmæssigt største film nogensinde. Fritz Lang studerede arkitektur, før han blev filmmager, og det kan ses. De majestætiske bygninger tårner sig op og vidner om det menneskesyn, der lægges for dagen og kritiseres: Byen og systemet må bestå på bekostning af mennesket. Dette tema udbygges yderligere gennem den stærkt karikerede gale videnskabsmands flirt med at fremstille en robot med så fuldendte menneskelige træk, at den kan overtage menneskets rolle.
Præsenteret i 4:3. Ud over en smule edge-enhancement forekommer der ingen komprimeringsfejl, og kontrasten er udmærket og uden betydelige udsving. Rent transfermæssigt er det et ganske fint resultat. Men forlægget er nu engang noget gammelt lort, for at sige det, som det er. De originale filmruller var i en forfærdelig stand, og der er derfor masser af små ridser, gryn og støj i billedet. Dog skal de tyske teknikere have stor ros for deres restaurering af rullerne, for set i forhold til andre film fra samme periode er denne udgave af “Metropolis” i utroligt god stand. Set med de moderne perfektionsbriller skal videodelen have bundkarakter, men af respekt for restaureringen får den lov at snige sig op på tre.
På dvd’en forefindes et enkelt lydspor: Dolby Digital Stereo. Da vi har at gøre med en stumfilm, er der naturligvis ingen tale, men blot et score. Det er til gengæld et fremragende et af slagsen, som formår at komme ud i alle filmens kroge. Lyden er fyldig og klar, og både top og bund lyder flot. Instrumenterne kommer virkelig til deres ret.
Der medfølger en enkelt lille dokumentar om restaureringen af de meget beskadigede filmruller. Medmindre man er enormt interesseret i teknikken bag filmrestaurering, er det helt utroligt kedeligt at se på. En dokumentar om filmen fra et filmhistorisk synspunkt havde været noget mere interessant.
Er du en af dem, som godt kan lide at have styr på klassikerne? Så er der ingen vej udenom “Metropolis”. Er du bare normalt filminteresseret, så har denne gamle traver stadig meget at byde på.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet