Midnight Meat Train, The
Udgivet 11. aug 2009 | Af: The Insider | Set på DVD
“The Midnight Meat Train” er en gyser af “Saw”-varianten – altså en overordentlig ulækker splatterfilm, som hellere vil pirre tilskueren med klamme, udpenslede blodbade, end den vil opbygge en trykkende stemning eller få publikum til at spjætte med et veltimet chok. Det er en spøjs genre, hvis værker som regel svælger i vold og blod, men oftest glemmer at opdigte en historie eller karakterer, man gider engagere sig i. Eli Roths “Hostel”-film havde i det mindste karismatiske karakterer og en ironisk distance til volden, som gjorde dem ganske underholdende, men de fleste af deres artsfæller er desværre ikke meget bedre end perverse makværker som f.eks. “See No Evil”.
Leon Kauffman er historiens detektiv – en fotograf, som tager et billede af en tilfældig kvinde, få minutter før hun stiger ombord på et nattog og dernæst slås ihjel. Da Leon læser om drabet i avisen, beslutter han sig for at efterforske sagen, og han bliver så besat af at finde gerningsmanden, at hans hverdag og forhold til kæresten Maya begynder at smuldre. Bradley Cooper, der i øjeblikket kan opleves i den mere harmløse (og noget sjovere) “Tømmermænd i Vegas”, er udmærket som Leon, og Leslie Bibb er mindst lige så overbevisende som Maya. I en scene, hvor Maya desperat prøver at få parrets forhold på ret køl igen ved at få en hulkende Leon til at tage billeder af hende i stedet for metropolens skyggeside, opnår filmen en intensitet, som resten af den savner.
“The Midnight Meat Train” er i øvrigt spækket med flotte billeder, som fortjente at optræde i en bedre film. Historien har ofte for travlt med bare at komme videre til det næste bestialske mord til, at man kan nå at nyde den stemningsfulde lyd- og billedside ordentligt. Nej, man skulle ikke tro, at filmen var baseret på en novelle af en af gysergenrens mest respekterede forfattere, Clive Barker. Men Kitamura og Co.’s intertekstuelle referencer vil formentlig fryde genrens tilhængere. Ivan Raimi får tidligt i filmen banket det ene øje ud af sit kranium – en åbenlys hentydning til hans lillebror Sams uforlignelige “Evil Dead II”. Og “Hostel”-fans vil sandsynligvis også sætte pris på undervurderede Roger Barts korte optræden. Men modsat Jones’ tog kører “The Midnight Meat Train” uheldigvis ikke altid på skinner.
Præsenteret i 1.77:1 anamorphic widescreen-format. En smule edge-enhancement optræder i filmens lyseste scener og flad kontrast forekommer i endnu færre sekvenser. Men transferet er knivskarpt. Farverne er lige så mætte, som de bør være. Hverken snavs eller komprimeringsfejl forekommer, og grynniveauet er helt tilpas, hvorfor billedet ofte får en dejlig celluloidagtig tekstur. Sædvanligvis er kontrasten så fornem, at man selv i filmens mange dunkle sekvenser ofte kan spotte alt fra porerne i ansigternes hud til de små, visuelle detaljer i de mørkeste skygger. Uheldigvis gengives filmens billeder ikke helt, som filmmagerne havde planlagt. Transferet burde være blevet beskåret til 2.35:1 (det billedforhold, filmen blev præsenteret i i biografen), men i stedet får vi mere billedinformation end planlagt. Det er ikke noget, som nogensinde distraherer tilskueren, men det trækker naturligvis ned i bedømmelsen, at transferet ikke efterkommer filmmagernes intentioner.
Endnu bedre end dvd’ens fornemme transfer er udgivelsens sublime Dolby Digital 5.1-lydspor. Det er et meget aggressivt mix med mange imponerende højdepunkter – såsom lyden af toget, som man nærmest kan mærke fare forbi i stuen takket være de eksemplariske panoreringer og subwooferens høje, frydende brummen. Men på trods af lydeffekternes anseelige lydstyrke overdøves hverken replikkerne eller de musikalske indslag, som gengives krystalklart og har en dejlig rumklang. Takket være en overflod af uhyggelige, subtile lydeffekter får den auditive atmosfære ofte nakkehårene til at stivne og adrenalinen til at pumpe.
Ud over traileren indeholder disken kun trailere til “Zack and Miri Make a Porno”, “The Big Stan”, “Swing Vote” og “Push”. Dvd’en har ikke engang en ordentligt menu med kapiteloversigt.
Hvis man er i humør til en voldsom splatterfilm, er der langt værre film, man kan investere i, end “The Midnight Meat Train”. Den er enormt flot, velspillet og til tider tilpas skrækindjagende, men også ujævn og ordinær. Man kommer aldrig rigtig til at holde af historiens fåtallige helte, og slutningen er simpelthen forfærdelig. Udgivelsens mangelfulde ekstramateriale gør den ikke ligefrem til et tillokkende køb, men skivens udmærkede transfer og suveræne lydspor gør til gengæld dvd’en oplagt at leje, hvis man altså er nysgerrig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet