Mit hjem i Hampstead
Udgivet 9. aug 2017 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Da den rige enkefrue Emily møder Donald, den fattige eneboer, sidder han ved en buste af Karl Marx. ’Filosofferne har kun fortolket verden forskelligt, men hvad det kommer an på, er at forandre den,' står der på den beskæggede stenskulptur. “Mit hjem i Hampstead” har dog ikke ambitioner om nogen af delene. Det er en forceret, hyggelig omgang feel good, der nok leger med sympatien for den lille mand, men ender med at sluge sin oprørstrang og forsvare den fornuftige status quo, hvor de rige bliver rigere, og de andre må indrette sig.
Herfra blomstrer romancen forudsigeligt, og Emily må snart vælge mellem kærlighed og solidaritet eller økonomisk vinding. Det sidste er ikke så nemt at sige nej til – det viser sig nemlig, at den døde mand ikke efterlod så meget som først antaget. Diane Keaton er skør og skæv på typisk Diane Keaton’sk facon, mens Brendan Gleeson er tung og alvorlig med sin drævende irske accent. Det er et underligt match, og det føles næsten, som om de spiller med i hver deres film. Og når først kemien er i ubalance, så skranter snart det hele.
Uden at afsløre for meget så munder begivenhederne da heller ikke ud i proletariatets diktatur. Faktisk så langt fra, at al den sympati med Donalds oprør, som “Mit hjem i Hampstead” foregiver at have, føles som en letkøbt omgang. Den pynter sig med lånt kommunistfuldskæg. Jo, jo, de rige er da nogle grådige bæster – men vi skal jo heller ikke glemme hyggen..
Verden bliver hverken fortolket eller forandret i “Mit hjem i Hampstead”. Det er en sentimental omgang harmløs hyggesocialisme, der peger med Karl Marx-statuer for at vise, at hjertet er på rette sted. Kom igen, kammerater.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet