Model, The
Udgivet 10. feb 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
”Hvorfor være på forsiden, hvis man ikke er lykkelig?” Sådan forklarer bureaubossen i læderbukser moralemeningen med “The Model”. Den pointe er lige så dyb som en dag på Copenhagen Fashion Week. Og årsagen til, at mode-satiren “Zoolander 2” også har premiere i denne uge. For det er godt nok let at gøre grin med folk, der synes, at tøj er det vigtigste i verden. Det gør Mads Matthiesen dog ikke.
Hun er unge Emma, der rejser fra den danske kernefamilie og ungdomskæresten med bilplakater på væggen og ud til Paris, coke og Chanel. Her skal hun jagte succes med hjælp fra sit udseende. Og det er ligesom i “America’s Next Top Model” en hård, kold verden, hvor man må være fierce som Tyra Banks for at klare den helt frem på forsiden. Problemet er bare, at der ikke er meget under forsiden. Klamme fotograf-typer, coke i baner og Skinny Bitches med agurk er det, der i “The Model” er under den glittede forside. Overrasket? Njaa.
I modelrollen som Emma findes det bedste ved “The Model”. Maria Palms grønne slangeøjne er tilpas mystiske. Hun kan finde på hvad som helst, når fotograffyren pludselig dropper hende til fordel for en anden pige på 16 år. Men selv om drømmen er at gå for Chanel, så er hun fanget i en film, der mere er budgetvenligt H&M. Scene for scene vises turen op og så ned for Emma, indtil hun ender fortabt hos læderbuksen, der lige forklarer, at der er mere i livet end pæne forsider. Det stod sikkert i manuskriptet, at han skulle sige det. Vis det dog i stedet med billeder af højeste mode.
Mads Matthiesens kropsfokus er spændende. Der bør kunne siges noget interessant om tidens optimeringstendens af kroppen. Løfte jern eller smide kilo for lille spejl på væggen der. Men indtil nu har den sympatiske instruktør kun kradset lidt på forsiden. Jeg glæder mig til at se bagsiden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet