Mon roi
Udgivet 11. maj 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Jeg er hverken brevkasseredaktør eller parterapeut. Langt fra. Men lad mig alligevel tilbyde et lille råd til de kvindelige læsere: Hvis en mand omkring de 30-40 år har et bordfodboldbord midt i sin stue, så er der en vis sandsynlighed for, at han ikke er klar til at gå ind på voksenlivets præmisser. Indrømmet, det er ingen dyb betragtning, men det havde gavnet Tony at have den med i baghovedet, inden hun indlod sig med Georgio i Maïwenns nye romantiske drama, “Mon roi”. En lidt for klassisk kærlighedshistorie om den evige teenage-dreng og den naive kvinde, der stædigt tror på, at forvandlingen fra dreng til mand gemmer sig under den næste bane coke.
For sjovt er det, når Georgio giver den som tjener på en restaurant, hvor personalets påklædning ligner hans til forveksling. Eller da han første gang møder Tony og flirtende spørger, om hun vil have hans mobil. Hvorefter han giver hende, ikke nummeret, men telefonen. Og kører sin vej. Helt tørt. Og til stor morskab for alle i nærheden. Vincent Cassel folder sin klovnede side helt ud. Det må han gerne gøre igen i fremtiden. Resten af castet står dog ikke tilbage for Cassels humor. Louis Garrel er kronisk ironisk som Tonys slacker-lillebror, der viser overraskende skarpe iagttagelsesevner, da han som den første aner, hvor destruktiv Tonys kærlighed til Georgio egentlig er. Og Emmanuelle Bercot er lige dele sjov og sårbar i rollen som Tony, der helt forståeligt blev belønnet med prisen for bedste kvindelige hovedrolle på sidste års festival i Cannes.
Det største problem i “Mon roi” er Georgio, som er svær at forstå. Og derfor svær at sympatisere med. Det meste af tiden ligner han et pjok, der flygter fra alt, som ligner ansvar. Men da hans model-ekskæreste bryder sammen og forsøger at begå selvmord, er han pludselig en urokkelig støtte med en kæmpe ansvarsfølelse. Indtil eks-kæresten fortaber sig i manuskriptets tåger, og han igen forfalder til sjov, men glat festabe. Det er lidt mudret. Og der er intet forsøg på at forstå hans perspektiv. Derfor bliver det en lidt for ensidig omgang ‘sød pige vs. dum skid’.
Georgio leverer en ukarakteristisk dameblads-replik mod slutningen: ”Vi ender med at hade de ting, vi blev tiltrukket af i starten.” Det lyder som Maïwenn, der sætter to streger under sin pointe. Den sjove mand med bordfoldboldbord i stuen er ikke meget værd, når livet bliver alvorligt. Det er ingen dyb betragtning. Men pyt. For vejen dertil er virkelig sjov.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet