Monsieur Chocolat
Udgivet 27. jul 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det plejer at være den hvide klovn, der græder ulykkeligt inde bag masken. Sådan er det ikke i “Monsieur Chocolat”. Her græder den sorte klovn. Og han har ikke engang en maske, han kan gemme sig bag. Han ér sin udklædning. Han er den eksotiske afrikaner i et raceskræmt Frankrig. Tilbage til dengang, da en koloni ikke var en have, hvor man kultiverede grøntsager. Men et stykke Afrika, hvor ‘negeren’ skulle opdrages. Det er derfor, at Omar Sy græder i rollen som klovnen Chocolat, der endegyldigt bryder med et image som, nå ja, klovn.
På den måde bliver “Monsieur Chocolat” det lille, personlige drama, der samtidig rummer den store kolonifortælling om den hvide mands byrde. Det er en “Dirch”-fortællingen om Chocolat, der i virkeligheden hed Rafael, som tager til Paris og nedlægger verden som stor klovne-komiker, men præcis som Dirch Passer savnede anerkendelse for at være mere end bare klovn. Choko-klovnen her vil spille Shakespeare. Han vil ikke nøjes med at lade sig sparke i røven af den hvide klovn foran et hvidt publikum. Han vil være ligestillet.
Det er her, at “Monsieur Chocolat” bliver exceptionel og ikke blot endnu en bio pic. For historien er godt nok god nok. De skete virkelig. Nummeret med den hvide, fornuftige klovn og den mere klovnede makker blev opfundet af George Footit og Rafael Padilla. Og her går det også op mod berømmelsen og ned igen, som det jo altid gør i den her slags film. Men deres cirkus-fjollerier betyder mere. Vil mere. Når Footit med lyset slukket på scenen for sjov ikke kan se den sorte Chocolat, så griner publikum. Ha-ha, han er sort. Han er anderledes. En klovn, vi kan grine af. Som bør opdrages.
Men til sidst får Omar Sys klovn nok. Han vil være mere end en sjov, sort klovn. Præcis som han var det i “De urørlige”. En ufarlig klovn, der bare var glad for at være med. For at køre den hvide, rige herre rundt i rullestol. Nu viser Omar Sy med det tandhvide smil, at han kan meget mere end at være sjov. For der er intet at grine af, når den sorte klovn græder.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet