Mysteriet ved Slack Bay
Udgivet 5. jul 2017 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Der er farligt på kanten. Helt derude, hvor det stof, der holder verden sammen, flosser og falder fra hinanden. Det er dér, “Mysteriet ved Slack Bay” finder sted. En fransk fjollefilm, der flår fornuften fra sans og samling og lader alverdens særheder springe frem fra sprækkerne – kannibalisme, indavl og det, der er værre. Krydret med et væld af fornemme eller fedladne franskmænd, der falder på halen med hidsig frekvens.
De to klasser er på kant med hinanden. Det bliver ikke bedre, da flere turister pludselig forsvinder sporløst i klitterne. Og midt i den forrygende forvirring forelsker sømandssønnen, Ma Loute, sig i overklasseteenageren, Billie. Og hun gengælder hans følelser. Eller, han gør. Eller hun. Billie skifter kønsidentitet nærmest scene for scene. En pige i kjole, en dreng i jakkesæt, en pige i drengetøj og en dreng i pigetøj. Ligesom “Mysteriet ved Slack Bay” er Billie ikke for fastholdere. Alt flyder, og det er bare med at hænge på.
Og så er der Machin og Malfoy. De to betjente, der fortvivlet forsøger at gennemskue galskaben. I stedet ender de med at bidrage til den hurtigt voksende farce. De er en slags krydsning af Dupond og Dupont med Gøg og Gokke. Lille Malfoy gør sit bedste for at holde tyksakken Machin på fødderne. Men den kuglerunde kriminalkommissær bruger det meste af tiden på at rulle rundt i klitterne. Derfra må han rundtosset erkende, at udkanten er ligeglad med loven. Både moralens, fornuftens – og fysikkens.
“Mysteriet ved Slack Bay” er både vidunderligt vanvittig og voldsomt irriterende. Mennesker forsvinder, blodet splatter og Frankrigs fineste skuespillere falder på halen. Igen. Og igen. Og igen. Og jeg forstår ingenting. Skal jeg fnyse eller fnise? Den er lige på kanten. Det er ikke det værste sted, en film kan være.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet