Mystic River
Udgivet 4. dec 2003 | Af: The Insider | Set i biografen
Alle tre mænd leverer præstationer i særklasse, og filmen bør sikre at Kevin Bacon endelig bliver generelt anerkendt for at være andet end blot en pæn mand med nogle hurtige danseben. Sean Penn og Tim Robbins er begge blandt filmverdenens mest interessante skikkelser, både foran og bag kameraet, og deres talent skinner naturligvis også igennem i “Mystic River”. Desværre får Robbins ikke nær så meget spilletid som håbet, og det samme gælder filmens to primære skuespillerinder, Marcia Gay Harden (som forrige år vandt en Oscar for sin præstation i Ed Harris’ instruktørdebut, “Pollock”) og Laura Linney.
Det siges, at tiden flyder som en flod. Denne gamle analogi kan snildt bruges i forbindelse med “Mystic River”. Men man kunne godt have ønsket sig en flod med lidt mindre strøm og lidt bedre udsyn, forstået på den måde at filmen – på trods af sin lange varighed – kører støt afsted og aldrig rigtig synes at tage sig tid til virkelig at analysere og studere sine karakterer og deres forhold til hinanden. Jeg læste romanen for noget tid siden, og blev overrasket over hvor filmisk bogen egentlig føltes. Men overgangen fra det skrevne ord til det visualiserede billede er desværre ikke gået så godt i denne omgang.
I bogen bliver der heller ikke blot gravet i Daves dunkle fortid, men også i Jimmys og Seans. Man får bl.a. klart en ubehagelig fornemmelse af, at Jimmy langsomt gennemgår en karaktermæssig forvandling ikke helt ulig Michael Corleones i “The Godfather”. Dette mærker man også meget hurtigt i filmen, men desværre ikke i helt samme omfang. Man kunne dog ikke have forestillet sig en mere passende og velartikuleret portrættering af Sean på det store lærred. Det klassiske argument med at “man kan jo aldrig kan få alt fra bogen med!” er naturligvis også en smule gældende her, men bogen – akkurat ligesom filmen – synes at flyde afsted med et tiltrækkende og fængslende tempo. Problemet er bare, at filmudgaven har langt mindre styr på sine prioriteter end romanen.
Der er adskillige ting i “Mystic River” som imponerer. Brian Helgelands manuskript er generelt ret velskrevet og der er endda et par punkter i plottet, som fungerer en anelse bedre her i filmudgaven end i romanen, hvilket man sjældent oplever. Men desværre udarter filmen sig i sidste ende til en relativ konventionel thriller, hvor de påkrævede twists og overraskelser ikke har den gennemslagskraft, som de burde have. Filmens adskillige mageløse skuespillerpræstationer burde resultere i et hav af Oscar-nomineringer, og en enkelt nominering i Eastwoods favør ville heller ikke være af vejen. “Mystic River” er en meget stemningsfuld og fængende thriller, som desværre ikke er helt gennemtænkt eller gennemført nok til at være hverken så mindeværdig eller nævneværdig, som den burde have været.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet