Nattens Dæmoner 2
Udgivet 8. jun 2016 | Af: Oskar K. Bundgaard | Set i biografen
Jeg lærte præcis to ting af at se “Nattens Dæmoner 2”: 1) Jeg bryder mig i grunden ikke særligt meget om at blive skræmt fra vid og sans og 2) En gyser kan være nok så uhyggelig, men hvis selve fortællingen og karaktererne ikke er interessante, virker den ikke som helhed.
At James Wan formår at fremstille et hjemsøgt rækkehus som det mest uhyggelige sted i verden, er lidt af en bedrift. Det lykkes, fordi han (igen) har en grundlæggende forståelse for, at de tre mest skræmmende ting i verden er stilhed, mørke og pludseligt høje lyde. Her fanges fanges perfekt den stille rædsel, man oplevede som barn, når man om natten på vejen fra sit værelse til køkkenet for at få et glas vand, pludselig hører noget knirke.
Men den her historie har slet ikke brug for helte, og deres ankomst til England annoncerer det gradvise skift fra foruroligende atmosfære til CGI-idioti. Vi frygter, hvad vi ikke forstår, og som dæmonen, der truer familien, bliver mere og mere konkret, så bliver den også mindre og mindre uhyggelig. Til sidst kortsluttes det hele i et latterligt klimaks. Konklusionen på en gyser virker bare ikke, hvis det er et episk showdown, der involverer stormvejr, en gåde, der bliver løst i sidste øjeblik, og en nonne-dæmon med skarpe tænder.
Det hele skulle angiveligt være bygget på en virkelig begivenhed, men det var ikke virkeligheden, jeg blev klogere på. Tværtimod står “Nattens Dæmoner 2” som en drejebog i, hvordan man opbygger atmosfære og ubehag. Men det kunne godt nok også have været rart, hvis jeg havde lært lidt mere om, hvordan man afslutter en horrorfilm uden at gennemgå alle horrortroperne, som var de på en tjekliste. Gys!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet