Nightcrawler
Udgivet 29. okt 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Jeg tvinger altid mig selv til at fortsætte min færd, hvis jeg ser et trafikuheld på min vej. Selv om jeg har lyst til at stoppe op og kigge. Og glo. Blod, blå blink og en smadret bil. Det er forbudt, men min indre katastrofe-voyeur kan lide at se de tragiske detaljer. Det er min natur. Og det er den natur, som Jake Gyllenhaals stjernegode stjernepsykopat ved navn Lou Bloom lokker som såkaldt nightcrawler i den her grovlækre samtidssatire.
Det er ren satire. Bloom er så psyko, at det kun er til at få absurd gode grin af. Og lidt eftertanke. Men de tanker er bøjet i nattens mest lysende neon. Bloom bliver natteulykkernes konge. Blodige biluheld, parcelhusbrande og væbnede hjemmerøverier fanger han de tragiske højdepunkter fra med sit videokamera og sælger til højest bydende – en seertalsdesperat, vampet version af Rene Russo, der spiller sin rolle i new management-hierarkiet som tv-redaktøren, der skal skaffe tragiske sensationer til dine morgencornflakes. Dem leverer Bloom bedre end nogen anden. Han har nemlig ingen grænser. Heller ikke da han ‘ansætter’ en hjemløs som sin assistent. I en praktikstilling, naturligvis. Men for rette vedkommende er der store karrieremuligheder og bullshittitler i vente, forsikrer den tidstypiske psykopat.
Og ligesom budskabet ikke kan misforståes, så kan iscenesættelsen af natten i “Nightcrawler” det heller ikke. Den ER i neon. Grønne trafiklys er overeksponeret lækre, når Bloom suser som slave af sin politiradio frem til nattens næste katastrofejob med sit blændende blitzlys på kameraet i sin Hot Wheels-røde blikfangsbil. Det er L.A. Det er neonnatten. Det er som i begyndelsen af “Drive”. Som en Deluxe-version af at spille “Grand Theft Auto” bare uden kontrol. Som at glo på et fotografi af Gregory Crewdson. For meget. For lækkert. For dystert. Det er svært ikke at glo.
Det er vel den mest lysende pointe med “Nightcrawler”. At vi glor. Derfor findes de medier, der kun har flertalsseeren som Gud. Derfor findes tidens bullshittede købmandstone. Derfor findes Lou Bloom. Og “Nightcrawler”. Den har jeg lyst til at stoppe op og kigge på. Og glo på. Det er svært andet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet